3.11.2020.
11.1 astetta lämmintä klo 7 tienoilla. Tiistaita "tillustellaan."
Aamupalaa ja kahvia - jauhoin pavut juuri ennen keittämistä. Luin Apostolien tekoja.
Kävin viemässä Emilian ja Danielin kouluun 8:ksi.
Rukousta. Torkkumista.
Laitoin takkaan tulen.
Klo 10:ksi ajelin helluntairukoushuoneelle Päivärukoushetkeen. 7 henkeä.
Ruokaa ja kahvia.
Rantteelle puuhommiin - katkoin suoraan kasasta moottorisahalla, kärräsin kottarilla häkin viereen. Haloin isommat. heittelin häkkiin.
M-L kävi hakemassa Emilian ja Danielin koulusta kotiin.
Välillä kävin ryyppäilemässä kahvit.
"Puusouvi" jatkui.
16.30 kävin käyttämässä sahaa Deniksellä. Hän teroitti laitteellaan ketjun. Olivat Danielin kanssa pätkimässä kevytsirkkelillä rankoja pihassa.
Kahvia. M-L oli leiponuyt sämpylöitä ja vähän muutakin.
Kävin saunassa.
Luin kirjaa ja kuuntelin Patmos-Radiota.
Iltapalaa ja teetä.
Seurasin Lähetyshiippakunnan ylläpitämää Studio Kryptaa, Timo Soinin Plokin kautta. Laitettu sinne tänään. Kyseessä oli ohjelmasarja, jonka ensimmäinen osa oli kyseessä. Ohjelman nimi on: Anna minun elää - kuoleman kulttuurista elämän kulttuuriin. Miisa latikka haastatteli siinä Timo Soinia. Oli erinomainen ohjelma. Suosittelen katsomaan!
Seurasin uutisia - myös Israel-sellaisia.
xxxxxx
Jatkan viimepäivien lainailuani ajankohtaisesta aiheesta. Sieltäpä ne aikaisemmat lainat löytyvät edellisten päivien kirjoitteluista:
"...Kirkkolain 20 luvun 7 pyk. 1 momentin mukaan kirkolliskokous käsittelee muun muassa kirkon oppia koskevia asioita. Saman pykälän 2 momentin nojalla kirkolliskokouksen tehtävänä on muun ohella hyväksyä kirkkokäsikirja ja kirkkojärjestys sekä käsitellä kysymyksiä, jotka edellyttävät kirkon uskoa ja oppia koskevia ja niihin pohjautuvia periaatteellisia kannanottoja. Kirkolliskokouksen hyuväksymät kirkkojärjestys ja kirkkokäsikirja muodostavatkin käytännössä yhdessä kirkollista vihkimistä koskevan säännöstön.
Piispainkokouksen tehtävänä on kirkkolain 21 luvun 2 pyk. 5 kohdan b alakohdan mukaan antaa kirkkojärjestyksen täytäntöönpanosta tarkempia määräyksiä, jos asia koskee jumalanpalvelusta tai kirkollista toimitusta. Myös tuomiokapituli voi kirkkolain 4 luvun 2 pyk. 1 momentin perusteella antaa tarvittaessa kirkkojärjestystä ja kirkkokäsikirjaa täydentäviä ohjeita jumalanpalveluksista, sakramenteista ja kirkollisista toimituksista.
Suomen evankelis-luterilaisen kirkon avioliittokäsitys on ennen avioliittolain 1.3.2017 voimaan tullutta muutosta perustunut siihen, että avioliitto on miehen ja naisen välinen. Kirkkokäsikirjan avioliittoon vihkimistä koskevaa kaavaa, jonkas sanamuoto viittaa vain miehen ja naisen väliseen avioliittoon, ei ole avioliittolain muuttamisen jälkeen muutettu. Samaa sukupuolta olevien parien vihkimistä on saadun selvityksen mukaan käsitelty eri yhteyksissä kirkolliskokouksessa, jossa kirkon avioliittokäsitystä tai pappien vihkimisoikeutta ei kuitenkaan ole päädytty laajentamaan eräistä laajentamisen puolesta esitetyistä aloitteista ja näkemyksistä huolimatta. Piispainkokous on lisäksi kirkkolaissa säädetyn toimivaltansa nojalla ennen avioliittolain muutoksen voimaan tuloa 31.8.2016 antanut selonteon avioliittolain muutoksen johdosta.
Piispainkokous on edellä mainitussa selonteossa todennut, että voimaan astuva avioliittolain muutos ei vaikuta papin oikeuteen vihkiä kirkolliseen avioliittoon. Samassa selonteossa viitataan siihen, että papin vihkiessä kirkolliseen avioliittoon hänen velvollisuutenaan on toimittaa vihkiminen kirkkojärjestyksen ja kirkkokäsikirjan määräysten mukaan.
Kirkolliskokous on täysistunnossaan 18.5.2018 päättänyt, että edustaja-aloite 1/2017 kirkon avioliittokäsityksen laajentamiseksi jätetään raukeamaan. Samalla kirkolliskokous on päättänyt pyytää piispainkokousta edistämään kunnioittavaa keskustelua ja edelleen selvittämään vaihtoehtoja avioliittokäsityksestä vallitsevan erimielisyyden ratkaisemiseksi. Asiaa on valmisteltu piispojen yhteisissä neuvotteluissa, ja kirkolliskokouksessa elokuussa 2020 on käyty asiasta keskustelu piispainkokouksen 6.8.2020 päivätyn vastauksen perusteella.
Saadun selvityksen perusteella korkein hallinto-oikeus toteaa oikeudellisena arvionaan, että Suomen evankelis-luterilaisen kirkon avioliittokäsitystä ja vihkimistä koskevaa säännöstöä, joiden perusteella avioliitto on miehen ja naisen välinen, ei ole 1.3.2017 voimaan tulleen avioliittolain muutoksen vuoksi muutettu.
Kirkkojärjestyksen 2 luvun 18 pyk. perusteella pappi vihkii kihlakumppanit avioliittoon kirkkokäsikirjassa määrätyllä tavalla. Kun A on 5.8.2017 vihkinyt samaa sukupuolta olevan parin avioliittoon, tuomiokapitulin ei edellä esitettyyn nähden voida katsoa toimineen lainvastaisesti antaessaan A:lle tämän vuoksi kirkkolain 5 luvun 3 pyk. 3 momentissa tarkoitetun varoituksen. Asiaa ei ole perustuslaissa turvattu kirkon sisäinen autonomia huomioon ottaen perustetta tässä pappisviran hoitamista koskevassa yhteydessä arvioida suhteellisuusperiuaatteen valossa toisin.
Tähän nähden hallinto-oikeuden päätös on kumottava sekä pääasian osalta että siltä osin kuin tuomiokapituli on velvoitettu korvaamaan A:n oikeudenkäyntikulut hallinto-oikeudessa.
2. Oikeudeenkäyntikulut
Asian näin päättyessä ja kun otetaan huomioon hallintolainkäyttölain 74 pyk. A:lle ei ole määrättävä maksettavaksi korvausta oikeudenkäyntikuluista korkeimmassa hallinto-oikeudessa.
Asian ovat ratkaisseet oikeusneuvokset Eija Siitari, Outi Suviranta, Janne Aer, Petri Helander ja Tuomas Kotkas. Asian esittelijä Anne Rautiainen" (Esirukoilijoiden Ystäväkirje, Lemlandin Rukous- ja kurssikeskuksen yhteiskristillinenjulkaisu, syksy 2020, s. 7).
Siunausta!
Ps. "...Sen vuoksi Jumala on jättänyt heidät heidän sydämensä himoissa saastaisuuteen,häpäisemään keskenään oman ruumiinsa. He ovat vaihtaneet Jumalan totuuden valheeseen... Sen tähden Jumala on jättänyt heidät häpeällisten himojen valtaan. Naispuoliset heistä ovat vaihtaneet luonnollisen yhteyden luonnonvastaiseen, ja samoin miespuoliset ovat luopuneet luonnollisesta yhteydestä naiseen ja kiihkoissaan syttyneet toisiinsa. Miehet ovat harjoittaneet riettautta miesten kanssa ja ovat villiintymisestäänb saaneet itseensä sen palkan, mikä pitikin saada. Koska heille ei kelvannut pitää kiinni Jumalan tuntemisesta, Jumala jätti heidät kelvottoman mielen valtaan tekemään sopimattomia" (Room. 1:24-25a, 26-28).
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti