20210324

24.3.2021.

ONKO JUMALA "SIVUROOLISSA" ELÄMÄSSÄNI? 40.

Niinkuin ne, jotka ovat tätä "kirjoitussarjaa" seurailleet, tietävät, on lähtökohtanamme ollut 2. Tim. 3:1-5 ja sieltä viimeksi maininta: "Sillä ihmiset ovat sillolin ... epähurskaita" (j. 2). Puhutaan viimeisistä päivistä, jolloin on tuleva vaikeita aikoja. Nämä ajat ovat nyt käsillä - ja jatkuessaan yhä vain vaikeutuvat. Viimeisimmissä jaksoissa meitä on ohjattu tutustumaan Sodoman elämään - sinne olemme joutuneet "Lootin perässä." Aiemmin jo luimme, että Sodomassa ja Gomorrassa - kuten niiden ympärillä olevissa kaupungeissakin - harjoitettiin haureutta ja oli eksytty luonnottomiin lihanhimoihin (Juuda 7). Räikeimpiä esimerkkejä tästä näemme, kun tutustumme 1. Moos. 19 luvussa esiin tuleviin asioihin.

Luku 19 alkaa sanoilla: "Ja ne kaksi enkeliä tulivat Sodomaan illalla... (1. Moos. 19:1). Kyseessä olivat samat enkelit, joihin tutustuimme heidän vieraillessaan Aabrahamin majalla, Mamren tammistossa. Kenties oletkin huomannut, Raamattua lukiessasi, että kun enkelit tulivat Aabrahamin luo, sanotaan heitä olleen kolme (1. Moos. 18:1-2). Aabrahamin luota he lähtivät kohti Sodomaa (1. Moos. 18:16). Sodomaan saapui kuitenkin vain kaksi enkeliä (1. Moos. 19:1). Siinäpä meille "pähkinä purtavaksi", eli: annappa siihen vastaus! Tarkoituksenamme ei nyt kuitenkaan ole pitää mitään "raamattuvisaa", vaan mennä luvussa oleviin "vakaviin kysymyksiin." 

Kun enkelit tulivat Sodomaan, sanotaan: "ja Loot istui Sodoman portissa" (1. Moos. 19:1). Kaupunkien ympärillä oli siihen aikaan muurit.Kaupunkiin kuljettiin muureihin rakennettujen porttien kautta. "Kaupunginportti" ei ollut vain portti, josta kuljettiin. Tällainen portti saattoi olla laajakin ja saattoi olla katettu. Kaupunginportti oli oikeudenkäyntipaikka, jossa käytiin oikeutta. Kaupungin vanhimmat "istuivat" kaupunginportissa (5. Moos. 21:19). Tässä mielessä kaupunginportti merkitsi myös valtaa.

Lootista luimme, että hän istui Sodoman portissa. Oliko tapahtunut niin, että Loot oli "ylennyt" Sodoman "johtoryhmään?" Voisiko seuraava antaa meille vihjeen sellaisesta: "Mutta he vastasivat: Mene tiehesi! Ja he sanoivat; Tuo yksi on tullut tänne asumaan muukalaisena, ja yhtäkaikki hän alati pyrkii hallitsemaan" (1. Moos. 19:9). Joka tapauksessa kun enkelit tulivat Sodomaan, niin siellä Loot istui: Sodoman portissa. V. 1992 käännös sanoo: "...oli Loot istumassa kaupunginportin aukiolla."

Loot tunnistaa miehet enkeleiksi, koska: "nähtyänsä heidät Loot nousi heitä vastaan ja kumartui maahan kasvoillensa - aivan niinkuin Aabrahampin oli tehnyt (1. Moos. 18:2) - ja pyytää heitä yöksi luokseen  Enkelien vastaus: "Emme, vaan me jäämme yöksi taivasalle", on erilainen kuin heidän vastauksensa Aabrahamille, kun tämä pyytää heitä luokseen ruualle ja lepäämään: "Tee, niinkuin olet puhunut (1. Moos. 18:3-5). Vetäisitkö sinä tästä enkelien kahdenlaisesta suhtautumisesta mitään johtopäätöksiä?

Kun Loot kuitenkin "pyysi heitä pyytämällä", "he poikkesivat hänen luoksensa ja tulivat hänen taloonsa:" Ateria laitettiin ja syötiin (1. Moos. 19:3).

Seuraavaksi saamme lukea asioiden saavan "uuden suunnan":

"Ennenkuin he olivat laskeutuneet levolle, piirittivät kaupungin miehet, sodomalaiset, sekä nuoret että vanhat, koko kansa kaikkialta talon"

(1. Moos. 19:4).

v. 1992 Kirkkoraamattu sanoo tämän saman:

"Ennenkuin he olivat asettuneet levolle, kokoontuivat talon eteen Sodoman asukkaat, kaupungin kaikki miehet, niin nuoret kuin vanhatkin"

(1. Moos. 19:4).

Alamme huomata, miksi Raamatussa sanotaan, että Sodoman kaupungissa harjoitettiin haureutta ja oltiin eksytty luonnottomiin lihanhimoihin. Miksi kaupungin miehet olivat kokoontuneet Lootin talolle:

"Ja he huusivat Lootia sanoen hänelle: Missä ne miehet ovat, jotka tulivat luoksesi yöllä? Tuo heidät tänne meidän luoksemme, ryhtyäksemme heihin"

(1. Moos. 19:5).

v. 1992 käännös sanoo tämän "selvällä suomen kielellä":

"He huusivat Lootia ja sanoivat hänelle: Missä ovat ne miehet, jotka tulivat tänä iltana luoksesi? Tuo heidät tänne, me haluamme maata heidät"

(1. Moos. 19:5).

Oliko syynä enkelien kauneus, että sodomalaiset näin halusivat tehdä? Vai olivatko he "vajonneet niin alas", että aina kun uusia miehiä kaupunkiin saapui, niin näin haluttiin tehdä? 

JHs, niin jatkamme seuraavalla kerralla.

Siunausta!

Jouko Kuusjärvi

Rajalantie 12.B.

43100 SAARIJÄRVI

jouko.kuusjarvi@gmail.com

Puh. 040-0206858

______________________

Keskiviikkoa "keputellaan." 10.8 astetta lämmintä nousun aikoihin - eikä kovin varahin. Sininen oli taivas silloin ja aurinkoinen paisteli.

Aamupalaa ja kahvia. Luin Hebrealaiskirjettä. Rukousta.

Kahvia.

Kävin 2 h 25 min. hiihto/rukouslenkillä Rahkolan laduilla - suurin osa siitä Iso-lumperon jäällä. Sää muuttui ihan harmaaksi. Taisi olla lämmintä n. 4 astetta. Jäällä tepasteli mukavasti askeltaen kolme "joukaista", joutsenta. Tuuleskelikin jossain kohin ihan hyvin. Saa nähdä kuinka kauna hiihellään, jos näin alkaa suvena pysymään.

Ruokaa ja kahvia.

Kirjoitin alussa olevan kirjoituksen.

Seurailin klo 19 alkaen TV7:sta Teemailtaa. Hyvä. Mielestäni. Samalla tulet takkaan ja iltapalaa,ynnä teetä.

Israel-uutisia.

Muita uutisia.

Siunausta!

Ps. "Muuta perustusta ei kukaan voi laskea sen lisäksi, mikä onpantu, ja se on Jeesus Kristus" (1. Kor. 3:11).




Ei kommentteja:

Lähetä kommentti