20231218

18.12.2023.

RUKOUS APOSTOLIEN TEOISSA 103. 

Paavali ryhmineen vietti aikaa useita päiviä Kesareassa, evankelista Filippuksen perheen vieraina. Sen jälkeen heidän matkansa kohti Jerusalemia jatkui:

"Niiden päivien kuluttua me hankkiuduimme ja menimme ylös Jerusalemiin. Ja meidän kanssamme tuli myös opetuslapsia Kesareasta, jotka veivät meidät majapaikkaamme, erään vanhan opetuslapsen, kyprolaisen Mnasonin tykö. Ja saavuttuamme Jerusalemiin veljet ottivat meidät iloiten vastaan" (Apt. 21:15-17).

Kesareassa ollessaan Paavali ei oleillut vain Filippuksen luona, vaan oli myös yhteydessä muihin opetuslapsiin. Siunattua aikaa he varmasti siellä yhdessä viettivät. Paavalin "lähetysseurueen" kanssa Kesareasta lähti opetuslapsia Jerusalemiin; tuntuu, että saattomatkalle. Agabus olki tuonut Kesareassa vakavan sanoman Paavalia koskien; että hänet sidotaan ja annetaan pakanain käsiin. Varmasti kaikkien ajatuksissa oli, että tämä oli mahdollisesti viimeinen tapaaminen, puolin ja toisin.

Opetuslapset Kesareasta veivät Paavalin joukkoineen majapaikkaan, Mnasonin luo. Veljet Jerusalemin seurakunnassa ottivat lähetystyöntekijät iloiten vastaan.

"Seuraavana päivänä Paavali meni meidän kanssamme Jaakobin tykö, ja kaikki vanhimmat tulivat sinne saapuville. Ja kun hän oli heitä tervehtinyt, kertoi hän kohta kohdalta kaikki, mitä Jumala hänen palveluksensa kautta oli tehnyt pakanain keskuudessa" (Apt. 21:18-19).

Paavali kohtasi Jerusalemin seurakunnan johtoa ja kertoi "kohta kohdalta heille, mitä hänen palveluksensa kautta oli tapahtunut pakanain keskuudessa. Tiedämme Apostolien tekoja, ja Paavalin työtä tuntevina, että Paavalilla oli paljon kerrottavaa.

Tämän kaiken jälkeen ylistettiin yhdessä Jumalaa. Olisihan se mukava ollut olla seuraamassa - osallistumassa - kun nämä "alkuajan" veljet yhdessä ylistivät Jumalaa. Joka tapauksessa, niin meidänkin tulee tehdä; ylistää Jumalaa:

"Sen kuultuaan he ylistivät Jumalaa ja sanoivat Paavalille: Sinä näet, veli, kuinka monta tuhatta juutalaista on tullut uskoon, ja he ovat kaikki lainkiivailijoita" (Apt. 21:20).

Asiat alkoivat kehittyä siihen suuntaan, mitä Pyhä Henki useassa paikassa puhui Paavalille, että kahleet häntä odottavat Jerusalemissa. Evankeliumin kautta oli voitettu tuhansia juutalaisia Jeesukselle, vainoista huolimatta. He kuitenkin olivat uskovia, jotka toteuttivat myös Mooseksen lakia; ympärileikkausta, sapattia, ruokia, ym. Näistä asioista tuli ongelmallisia silloin, jos niitä pidettiin välttämättöminä ajatellen pelastumista. 

"Mutta heille on kerrottu sinusta, että sinä opetat kaikkia pakanain seassa asuvia juutalaisia luopumaan Mooseksesta ja kiellät heitä ympärileikkaamasta lapsiaan ja vaeltamasta säädettyjen tapojen mukaan" (Apt. 21:21).

Tämä väite oli perätön.

"Mitä siis on tehtävä? Varmaankin on suuri väkijoukko kokoontuva, sillä he saavat kuulla sinun tulleen. Tee siis tämä, minkä me nyyt sinulle sanomme. Meillä on täällä neljä miestä, joilla on lupaus täytettävänä. Ota ne luoksesi ja puhdista itsesi heidän kanssansa ja maksa kulut heidän puolestaan, että he saisivat leikkauttaa tukkansa; siitä kaikki huomaavat, ettei ole mitään perää siinä, mitä heille on kerrottua sinusta, vaan että sinäkin vaellat lain mukaan ja noudatat sitä. Mutta uskoon tulleista pakanoista me olemme päättäneet, ja kirjoittaneet, että heidän on välttäminen epäjumalille uhrattua ja verta ja lihaa, josta ei veri ole laskettu, ja haureutta" (Apt. 21:22-25).

Tätä lukiessani joudun kysymään; oliko näiden veljien antamat neuvot hyviä? Voithan itsekin ajatella tätä kokonaisuutta. Varmasti he kuitenkin halusivat tehdä parhaansa, uskovien parasta ajatellen - ja Paavalin. Lukemiamme jakeita ajatellen voi tulla myös siihen johtopäätökseen, että juuri nuo ohjeet johtivat Paavalin vangitsemiseen.

Jerusalemissa oli silloin nämä neljä miestä, jotka olivat uskoon tulleita. He olivat tehneet nasiirilupauksen tietyksi ajaksi, joka aika oli nyt päättymässä. Veljien neuvot koskivat sitä, että Paavali ja nämä nämä neljä miestä puhdistaisivat itsensä, niin kuin Mooseksen laki säätää. Myös näiden neljän veljen täytyi leikata tukkansa, koska heidän nasiirilupauksensa päättyi. Tällä kaikella koetettiin saada aikaan, ettei ollut perää niissä puheissa, mitä Paavalista ja hänen opetuksestaan puhuttiin; haluttiin osoittaa, että Paavalikin vaelsi lain mukaan ja noudatti sitä. Mitä ajattelet tässä kohtaa? Noudattiko Paavali lakia?

Muistamme aikaisemmin lukeneemme, että Paavalikin teki lupauksen; tietyn ajan kestävän nasiirtilupauksen Kenkreassa (Apt. 18).

Samassa yhteydessä Jerusalemin johtavat veljet kertaavat vielä sen, mikä Jerusalemin kokouksessa päätettiin, koskien pakanoita ja Mooseksen lain pitämistä. Tämän käsittelimme silloin, kun olimme Apt. 15. luvussa.

"Silloin Paavali otti ne miehet luokseen, ja kun hän seuraavana päivänä oli puhdistanut itsensä heidän kanssaan, meni hän pyhäkköön ja ilmoitti, milloin heidän puhdistumispäivänsä tulisivat päättymään, jota ennen heidän kunkin edestä oli tuotava uhri" (Apt. 21:26).

Näin Paavali suostui kaikkeen siihen, mitä Jerusalemin seurakunnan johtajat hänelle ehdottivat. Varmasti hän halusi tehdä sen siksi, että Jumalan hyvä työ voisi edistyä. Missään tapauksessa Paavali ei orjaillut ketään; sen näemme hänen elämästään Apostolien teoissa ja hänen lukuisissa kirjeissään. Veljien ohjeet ja niiden noudattaminen johtivat kuitenkin Paavalin vaikeuksiin. Kyllähän Jumala toimii monella tavalla, että Hänen hyvä tahtonsa tapahtuisi tulevina päivinä - myös Paavalin elämässä.

Mitä ajattelet? Sopisiko seuraava, Paavalin yhdestä kirjeestä löytyvä ohje, edellä puhuttuun:

"Sillä vaikka minä olen riippumaton kaikista, olen tehnyt itseni kaikkien palvelijaksi, voittaakseni niin monta kuin suinkin, ja olen ollut juutalaisille ikäänkuin juutalainen, voittaakseni juutalaisia; lain alaisille ikäänkuin lainalainen, vaikka itse en ole lainalainen, voittaakseni lainalaiset; ilman lakia oleville ikäänkuin olisin ilman lakia - vaikka en ole ilman Jumalan lakia, vaan olen Kristuksen laissa - voittaakseni ne, jotka ovat ilman lakia; heikoille minä olen ollut heikko, voittaakseni heikot; kaikille minä olen ollut kaikkea, pelastaakseni edes muutamia. Mutta kaiken minä teen evankeliumin tähden, että minäkin tulisin siitä osalliseksi" (1. Kor. 9:19-23).

Jatkan - jHs.

_________________________________

En etsinyt Sinua, Jeesus; hapuilin kylläkin.

Sinä olit se, joka etsit, ja löysit minutkin.

Siitä Sinua kiitän,

käteni yhteen liitän.

ja ylistän Jumalaa.

(Jouko Kuusjärvi)

___________________________________

Maanantai.2.2 astetta klo 5.30. 

Vähän aamupalaa.

6.15:ksi ajelin Runebergin puiston lavalle Aamurukoukseen. 3 henkeä.

Lisää aamupalaa. Kahvia.

Torkkuilua.

Laitoin tulen takkaan.

Rukousta. Luin Hebrealaiskirjettä.

Lähdin jakamaan TV7:n lehtiä 170 kpl:  Aina Häkkilään ja Kuresaareen asti polveillen.

Ruokaa ja kahvia.

Kirjoitin.

Poljin kuntopyörää yli 45 min. Samalla lueskelin kirjaa.

M-L on leiponut tänään.

Iltapalaa.

Seurasimme uutisia - minä myös Israelista.

Siunausta!

Ps. "Herran Jeesuksen armo olkoon teidän henkenne kanssa" (Fil. 4:23).

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti