20201028

28.10.

Keskiviikkoa. Sydämelliset nimipäiväonnittelut kotikylän pojalle, Hokkasen Simolle Kangasniemelle!

7.0 astetta lämmintä 7 aikaan. Aamupalaa ja kahvia. 

Kävin viemässä Emilian 8:ksi kouluun. Nekin on niitä vaarinhommia, joita voi tehdä vain siihen asti kuin on kouluun kyyditettäviä. Sanoisin etuoikeutetuksi asiaksi.

Luin Johanneksen evankeliumia.

Torkuin/nukuin.

Kahvia.

Menin haravoimaan ja kärräilemään lehtiä pihalle. M-L siellä myös kuoputteli ja kottikärryjä työnteli. Raitista ilma on piisaillu - niinkuin entisellä miehellä. Sehän oli ellanen tappaus, että: Oli menossa miehen ja hänen nuorikkonsa häätilaisuus. Yksi puhujista antoi neuvoja sulhaselle: Kun tulee sanaharkkaa vaimon kanssa, niinb pistä hattu päähän jalähde lenkille raittiiseen ilmaan. Vuodet kuluivat ja vietettiin enstisen sulhasen 50 v-päivää. Sama puhuja, joka puhui häissä totesi puheessaan synttärisankarille, katsellessaan hänen punaposkista olemustaan, että raitista ilmaa on piisannu. Että sellanen tappaus.

Kahvia.

Luin vähän kirjaa ja kuuntelin samalla Patmos-Radiota.

M-L kävi kylällä. Toi Emilian koulusta kotiin.

Ruokaa ja kahvia.

Kävin saunassa.

Torkuuin.

17.30 jälkeen lähdin "kokousta kohti." Mennessä hain tykin - jolla heijastetaan lauantain rukousillassa laulujen sanoja - Terhi-Marjalta ja Denikseltä. Hain myös Salmen mukaan kokoukseen. Klo 18 oli ilmoitettu ylistyshetki ennen Rukousiltaa. Seurasimme siellä ylistysbändin harjoituksia ja yhdyimmekin ylistykseen.

Klo 18 alkoi alakerrassa Avoimen taivaan alla keskustelutilaisuus. Sen johtivat Timo ja Soile Ahola. Aluksi ryyppäiltiin kahvit. Miehet istuivat omissa pöydissään - kaksi pöydällistä - ja naiset omassaan, yksi pöydällinen. Soile luki aluksi Oswald Champersin kirjasta rukoukseen liittyvän kohdan. Timo kertoi keskusteluaiheista. Sen jälkeen keskustelimme pöytäkunnittain annetuista kolmesta kysymyksestä. Keskustelun jälkeen sai sanoa rukousaiheensa ja niiden puolesta rukoiltiin ryhmissä. 20 henkeä oli yhtreensä. 

21.15 olin kotona. Satoi vettä. N. 8 astetta lämmintä. Iltapalaa ja teetä. M-L oli paistanut valkoista hiivaleipää, joka oli vielä lämmintä. Sopi hyvin teen kanssa purtavaksi.

Seurasin vielä uutiset.

Huomenaamulla tulee traktorimies ajamaan kasaamani puut pihaan metsästä.

xxxxxx

Jatkan toissapäivänä alkamaani lainausta. En ala toistamaan mitä aiemmin olen kirjoittanut, joten tutustu halutessasi aikaisempiin teksteihin, niin pääset "jyvälle" asiasta.

"Avioliittolain muutos vahvisti sen, että henkilöt voivat solmia avioliiton sukupuolesta riippumatta. Muutoksella ei puututtu avioliittolain säännöksiin kirkollisesta vihkimisestä. Avioliittolain 16 pyk. mukaan kirkollisen vihkimisen muodot määrää edelleen se uskonnollinen yhdysklunta, jossa vihkiminen toimitetaan. Avioliittolain muutokseen tähdänneen kansalaisaloitteen (KAA 3/2013 vp) perusteluissa todetaan, että evankelis-luterilainen kirkko ja muut uskonnolliset yhdyskunnat saavat myös jatkossa päättää, miten ne suhtautuvat samaa sukupuolta olevien avioliittoon. Myös asiaa valmistelleen eduskunnan lakivaliokunnan mietinnössä (LaVM 14/2014 vp) todetaan nimenomaisesti, että kaikilla uskonnollisilla yhdyskunnilla olisi jatkossakin oikeus päättää itsenäisesti, vihkivätkö ne avioliittoon samaa sukupuolta olevia pareja. Lakivaliokunnan näkemyksen mukaan muutos ei myöskään oikeudellisesti velvoita muuttamaan vihkimiskäytäntöjä.

Lakivaliokunnan vähemmistön vastalauseessa (jonka pohjalta lakimuutos hyväksyttiin)ilmaistaan vielä lakivaliokuntaa vahvemmin se, ettei uskonnollisten yhteisöjen asemaan ole tarkoitus säädettävällä lailla puuttua. Vähemmistön vastalauseessa on todettu seuraavaa: Emme halua tällä lainsäädännöllä puuttua uskonnollisten yhdyskuntien sisällä käytävään keskusteluun siitä, keitä ne vihkivät avioliittoon. Edellytämme, että tällä lainmuutoksella ei mitenkään puututa tähän uskonnollisten yhdyskuntien oikeuteen määrätä vihkimisen ehdoista."

Valtiosääntöoikeuden professori Veli-Pekka Viljanen on kirkkohallitukselle 6.10.2016 antamassaan lausunnossa avioliittolain vaikutuksista kirkkoihin ja uskonnollisiin yhdyskuntiin todennut, että avioliittolakia muutettaessa muutoksen vaikutukset kirkkoon ovat olleet nimenomaisesti esillä ja arvioitavina. Tarkoituksena ei ole ollut puuttua avioliittolain säännöksiin kirkollisesta vihkimisestä. Kirkollisen vihkimisen ehdot ja muodot määrää edelleen se uskonnollinen yhdyskunta, jossa vihkiminen toimitetaan. Vihkimisen lisäedellytyksenä kirkko voi edelleen pitää sitä, että vihittävät ovat eri sukupuolta. Viljanen pitää lausunnossaan uskonnonvapauden näkökulmasta ongelmallisena sitä, jos julkisen vallan toimesta uskonnolliset yhdyskunnat velvoitettaisiin hoitamaan tehtäviä, jotka olisivat ristiriidassa uskonnon oppien kanssa.

Professori Mikael Hildenin (asiantuntijalausunto eduskunnan lakivaliokunnalle 5.6.2014) mukaan uskontokunnan sisäisen autonomian piiriin kuuluu, minkälaisin uskontokunnan oppiin liittyvin käsityksin ja menettelyin se vihkii avioliittoon. Hildenin mukaan tavallisella lailla ei tätä oikeutta voida evätä eikä merkittävästi rajoittaa. Myös kirkko-oikeuden dosentti Pekka lerino on (Kotimaa24.fi / 6.11.2017) julkaisemassaan blogissa kirjoittanut, että "kirkkolaki nimenomaisesti turvaa kirkolle uskonnonvapauden yhteiskunnassa saada toimia sen oman uskontunnustuksensa mukaan. Tämäei merkitse automaattista kirkkolain päivittämisvelvoitetta jokaista yhteiskunnallisen lain muuttamista vastaavasti." (Esirukoilijoiden Ystäväkirje, Lemlandin Rukous- ja kurssikeskuksen yhteiskristillinen julkaisu, syksy 2020, s. 3).

Jatkan huomenna - jHs.

Siunausta!

Ps. "Samoin te miehet, eläkää ymmärtäväisesti vaimonne kanssa niin kuin hei´komman astian kanssa. Osoittakaa hänelle kunnioitusta, koska olette yhdessä elämän armon perillisiä, etteivät teidän rukouksenne estyisi" (1. Piet. 3:7).

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti