20231010

10.10.2023.

RUKOUS APOSTOLIEN TEOISSA 76.

Paavali ja Silas istuivat piestyinä perimmäisessä vankihuoneessa ja rukoilivat ja veisasivat ylistystä Jumalalle puolenyön aikaan:

Silloin tapahtui yhtäkkiä suuri maanjäristys, niin että vankilan perustukset järkkyivät; ja samassa kaikki ovet aukenivat ja kaikkien kahleet irtautuivat" (Apt.16:26).

Jumala yhtyi ylistykseen ja osoitti voimansa ja mahdollisuutensa toimia tahtomallaan tavalla oikeaan aikaan. Ei tapahtunut mitään sattumalta.

Maanjäristys oli suuti, mutta loukkaantuneista ja kuolonuhreista ei kerrota. Kaikki ovet aukenivat ja kaikkien kahleet irtautuivat. Se oli täsmätyöskentelyä, johon vain Jumala kykenee.

Vanginvartijalle tuli kova herätys:

"Kun vanginvartija heräsi ja näki vankilan ovien olevan auki, veti hän miekkansa ja aikoi surmata itsensä, luullen vankien karanneen" (Apt. 16:27).

Vanginvartijalle oli annettu käsky tarkasti vartioida vankeja; erityisesti Paavalia ja Silasta. Kun tiedämme Roomalaisen käytännön, niin emme ihmettele, että hän meinasi surmata itsensä. Ei kulunut kauaakaan aikaa, kun vanginvartija oli todella kiitollinen, ettei niin käynyt:

"Mutta Paavali huusi suurella äänellä sanoen: Älä tee itsellesi mitään pahaa, sillä me kaikki olemme täällä" (Apt. 16:28).

Muuallakin Apostolien teoissa näemme Paavalin tilannejohtajankyvyt.

"Niin hän pyysi valoa, juoksi sisälle ja lankesi vavisten Paavalin ja Silaan eteen" (Apt. 16:29).

Vanginvartija oli johdatettu näiden ihmeellisten tapahtumien kautta pelastusta kaipaavaksi mieheksi. Hän tiesi, että siinä hänen edessään oli Jumalan palvelijoita, jotka osasivat auttaa häntä:

"Ja hän vei heidät ulos ja sanoi: Herrat, mitä minun pitää tekemän, että minä pelastuisin?" (Apt. 16:30).

Synnintunto, jonka saa Pyhä Henki aikaan ihmisessä, oli herännyt vanginvartijan sydämessä: Hänelle oli tullut lyhyessä hetkessä tärkeäksi se, miten ihminen pelastuu. Hänen elämäänsä oli tullut etsikkoaika; Jumala etsi häntä yhteyteensä. Vanginvartijan sisin oli herätetty, niin että hän näki tilansa Jumalan edessä.

Jumala haluaa antaa jokaisen ihmisen kohdalle tällaisen etsikkoajan, jolloin Hän vetää ihmistä Jeesuksen luokse ottamaan vastaan pelastuksen. On tärkeää käyttää tällainen aika oikein, ettei menetä etsikkoaikaansa, sillä elämämme pituus, eikä se, milloin päätämme tulla Hänen omikseen, ole meidän päätettävissämme. Meidän on toimittava Jumalan ehdoilla.

Vanginvartija sai selkeän vastauksen kysymykseensä:

"Niin he sanoivat: Usko Herraan Jeesukseen, niin sinä pelastut, niin myös sinun perhekuntasi" (Apt. 16:31).

Tämä sama vastaus on voimassa tänäkin päivänä pelastustaan kyselevälle ihmiselle...

Jatkan - jHs.

_________________________________

Evankeliumi on pelastavin asia maailmassa: se kuuluu meille, jotka synti vei eroon Jumalasta.

(Jouko Kuusjärvi).

_________________________________

Tiistai. 0.3 astetta ylösnousussa lämmintä. Harmaa taivas. Sumua.

Aamupalaa, kahvia.

Luin 2. Korinttolaiskirjettä. Rukousta.

Kahvia.

Laitoin tulen takkaan.

Kirjoitin.

Kylätilaisuuksien valmistelua.

Ruokaa ja kahvia.

Poljeskelin kuntopyörää 45 min. Samalla lueskelin kirjaa.

Iltapalaa - M-L:n tänään tekemää pizzaa - ja kahvia.

Seurasimme uutisia - myös Israelista. Siellä sota jatkuu ja ihmisiä kuolee.

Siunausta!

Ps. "Mutta meidän Jumalallemme ja Isällemme kunnia aina ja iankaikkisesti! Amen" (Fil. 4:20).



 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti