20240409

9.4.2024.

 (Edellinen kirjoitus "tässä sarjassa" löytyy 11.3. päivän kohdalta).

RUKOUS APOSTOLIEN TEOISSA 113.

Muistat varmaan sen, mitä Herra sanoi Ananiakselle, kun Hän kehotti tätä menemään Jeesuksen kohdanneen Sauluksen luokse, Damaskossa::

"Mutta Herra sanoi hänelle: Mene; sillä hän on minulle valittu ase, kantamaan minun nimeäni pakanain ja Israelin lasten eteen. Sillä minä tahdon näyttää hänelle, kuinka paljon hänen pitää kärsimän minun nimeni tähden" (Apt. 9:15-16).

Näinhän se oli mennyt Paavalin elämässä. Kesareassa vangittuna ollessaan hänellä on mahdollisuus puhua myös kuningas Agrippalle:

"Seuraavana päivänä Agrippa ja Bernike tulivat suurella komeudella ja menivät oikeussaliin päällikköjen ja kaupungin ylhäisten miesten kanssa; ja Paavali tuotiin Festuksen käskystä sinne" (Apt. 25:23).

Kuninkaan seurueessa on mukana Kesarean ylhäimistöä. Festus esittelee Paavalia ja hänen asiaansa kuningas Agrippalle:

"Ja Festus sanoi: Kuningas Agrippa ja kaikki muut, jotka meidän kanssamme olette läsnä, tässä näette sen miehen, jonka tähden koko juutalaisten joukko sekä Jerusalemissa että täällä on ahdistanut minua huutaen, ettei hänen pidä enää saaman elää. Minä kuitenkin huomasin, ettei hän ole tehnyt mitään, mikä ansaitsisi kuoleman; mutta kun hän itse vetosi majesteettiin, niin minä päätin lähettää hänet sinne. Mitään varmaa minulla ei kuitenkaan ole, mitä hänestä heralleni kirjoittaisin. Sen vuoksi tuotin hänet teidän eteenne ja varsinkin sinun eteesi, kuningas Agrippa, että minulla tutkinnon tapahduttua olisi, mitä kirjoittaa. Sillä mielettömältä näyttää minusta lähettää vanki, antamatta samalla tietää häntä vastaan tehtyjä syytöksiä" (Apt. 25:24-27).

Tämän jälkeen Paavali saa puheenvuoron:

"Niin Agrippa sanoi Paavalille: Sinun on lupa puhua puolestasi. Silloin Paavali ojensi kätensä ja lausui puolustuksekseen: Pidän itseäni onnellisena, kuningas Agrippa, kun sinun edessäsi tänä päivänä saan puolustautua kaikesta siitä, mistä juutalaiset minua syyttävät, olletikin, koska sinä tarkkaan tunnet kaikki juutalaisten tavat ja riitakysymykset. Sentähden pyydän sinua kärsivällisesti minua kuulemaan" (Apt. 26:1-3).

Paavali on myös hyvä puhuja. Hän pääsee todistamaan oman elämänsä muutoksesta; siitä, mitä Jeesus on hänelle tehnyt:

"Kaikki juutalaiset tuntevat minun elämäni nuoruudestani asti, koska alusta alkaen olen elänyt kansani keskuudessa ja Jerusalemissa" (Apt. 26:4).

Paavali ei ollut tuntematon juutalaisille:

"He tuntevat minut jo entuudestaan, jos tahtovat sen todistaa, että minä meidän uskontomme ankarimman lahkon mukaan olen elänyt fariseuksena. Ja nyt minä seison oikeuden edessä sentähden, että panen toivoni siihen lupaukseen, jonka Jumala on meidän isillemme antanut ja jonka meidän kaksitoista sukukuntaamme, yötä ja päivää herkeämättä palvellen Jumalaa, toivovat heille toteutuvan; tämän toivon tähden, kuningas, juutalaiset minua syyttävät. Miksi on teistä uskomatonta, että Jumala herättää kuolleet? Luulin minäkin, että minun tuli paljon taistella jeesuksen, Nasaretilaisen, nimeä vastaan, ja niin minä teinkin Jerusalemissa. Paljon pyhiä minä suljin vankiloihin, saatuani ylipapeilta siihen valtuuden, ja kun heitä tapettiin, annoin minä ääneni sen puolesta. Ja kaikkialla synagoogissa minä usein koetin rankaisemalla pakottaa heitä herjaamaan Jeesusta, ja menin niin pitkälle vimmassani heitä vastaan, että vainosin heitä aina ulkomaan kaupunkeihin saakka" (Apt. 26:5-11).

Uskon paikallaolijoiden kuunnelleen Paavalin puhetta mielenkiinnolla. Paavali toi esille sitä, millainen mies hän oli ennenkuin kohtasi Jeesuksen Damaskon tiellä. Apostoli oli valmis tuomaan näitä asioita esille arvovaltaisten kuulijoidensa edessä, sillä rukouselämänsä kautta hän sai kokea Pyhän Hengen voimaa ja johdatusta siinäkin hetkessä. Nämä ovat keskeisiä perusasioita, meidänkin elämässämme, eläessämme elämäämme Jumalan lapsina ja Jeesuksen todistajina. Ilman niitä elämämme ja todistuksemme ei ole sitä, mitä niiden tulee olla.

Paavalin todistus on meillekin hyvänä esimerkkinä siihen, kun todistamme Herrastamme, joko yhdelle ihmiselle, tai ihmisjoukolle. 

Edellä luimme, kuinka Paavali puhui entisestä elämästään. Hän toi sen esille nöyrästi, mutta selkeäasti, eikä käyttänyt siihen "tolkuttomasti" aikaa. Näin mekin voimme tehdä todistaessamme.

Seuraavassa kirjoituksessa näemme hänen elämänsä muuttumisen, jonka hän kertoo arvovaltaisen kuulijakunnan edessä. Meidänkin todistuksessamme sen elämänvaiheen esilletuominen on tapahduttava selkeästi.

Jatkan - jHs

__________________________________

Tiistai. 3.1 astetta plussalla ylösnousussa. Harmaa taivas. Sumua.

Aamupalaa ja kahvia.

Rukousta. Luin Markuksen evankeliumia.

Valmisteluja Kristittyjen yhteistä Vappujuhlaa ajatellen.

Kirjoitin.

Laitoin tulen takkaan.

Ruokaa ja kahvia.

Sovin toukokuun SAARIJÄRVI RUKOILEE - kristittyjen yhteisen Rukous- ja Paastopäivän Rukousillan. Se on One Way-seurakunnan kokoontumistilassa, ke. 8.5. klo 19. Pistähän jo

allakkaan!

Laitan tähän väliin vielä kutsun huomiseen Rukousiltaan:


Hetken luin kirjaa.

Iltapalaa.

Siunausta!

Ps. "Rauha sinulle!"  (3. Joh. 1:15).


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti