20190727

26.7. Mäntyluodossa ei aikaisin ponkaistu pystyyn. Aurinko paistoi. Järvi välkehti. 25 astetta lämmintä.  Daniel, mummi ja vaari täällä saarta asuttavat. Aamupala ja kahvi maistuivat. Eilisten kalojen loputkin menivät ns. "ääntä kohti". Se kun on tuo Daniel mukana, niin kalaa piisaa. Luin Psalmien kirjaa. M-L luki kohdan hartauskirjasta. Rukoilimme yhdessä. Daniel onki saaren pohjoisrannan kivellä. Perattuaan kalat, lähdimme 14.30 jälkeen kolmisin järvelle moottorilla. Rauhallisesti etenimme itärannan puolella eteläänpäin. Daniel onki välillä. Menimme suoraan itärannalta länsirannalle, Sätkynniemeen, kalasaunan kohdalle. Kävimme M-L:n kanssa katsomassa onko siinä mustikoita, kun tavallisesti on. Nyt ei ollut. Saimme yhteensä paridesiä. Daniel onki veneen perästä rannassa. Tulimme länsirantaa Mäntyluotoon. Daniel onki välillä. Moottori sammui kesken matkan, eikä suostunut lähtemään käyntiin. No, airoillakin matka taittuu. Tulimme saareen 17.45. M-L laittoi ruokaa. Daniel perkasi kaloja. 20 kalaa sai tekemällämme reissulla. Aiemmin tänään jo yli 10. Söimme ja joimme kahvia. 27 lämmintä. M-L laittoi kalat paistumaan kaasuhellan uuniin. Daniel meni saaren rantaan kivelle onkimaan. Otin joitakin puhelinyhteyksiä pe. 16.8. klo 18 Saarijärven torilla olevaa nuotioiltaa ajatellen. Lähdin Danielin kanssa veneellä kiertämään saaren, kun hän halusi veneestä onkia. Järvi oli aivan tyven. Aurinko paistoi. 21.15 tulimme pois järveltä. Daniel jatkoi vielä onkimista kivellä, saarem rannassa. M-L leipoi sämpylöitä.  Olivat Danielin kanssa vaatteenpesuhommissa rannassa myös. Daniel vesiavustajana. 22 maissa laitoin kiukaan alle tulen. Daniel ja mummi kävivät uimassa. Menin Danielin kanssa kuumaan saunaan. Saunasta pois 23.15. Söimme kaloja ja muuta iltapalaa. M-L kävi jälkeemme saunassa. 23.30 jälkeen Daniel kävi vielä perkaamassa viimeksi saadut kalat. Auringonlasku oli taas hieno, kellertävän sävyinen, muuttuen taivaanlaajuudelta oranssiseksi ja ollen vielä puoliltaöin oikein punainen - ja tyyni järvi peilasi saman. Voikopa toivoa kauniimpaa. Puolenyön maissä mäntyluotolaiset kävivät tiloilleen. Hämärä se kuitenkin kietoi tienoota vaippaansa. Siunausta!