20210910

10.9.2021. Sydämelliset nimipäiväonnittelut Porrassalmen Kaleville. Perjantaihin nousimme. Liki 6 astetta lämmintä silloin. Aurinko paistoi. Söimme aamupalaa ja joimme kahvia. Luin Apostolien tekoja. M-L luki meille kohdan Virtoja erämaasta-kirjasta. Rukoilimme.  Laittelimme kamoja kasaan ja autoon. Puolenpäivän jälkeen lähdimme aurinkoiselle tielle. Kangasniemelle menimme. Siellä ensin TB:lle, "kantapaikkaamme", syömään tirripaistit - se ruoka on siellä aina perjantaisin. Muistimme kyllä, että olemme keto-ruokavaliolla ja otimme lautaselle sen mukaan. Käytyämme vielä keskustassa kaupassa, ajoimme rantaan, jossa on veneemme. Vene vesille, moottori perään, tavarat veneeseen ja aurinkoiselle, kimaltelevalle järvelle, kokka kohti saarta. Ihan sininen taivas. Pieni tuulenvire. 16 jälkeen olimme saaressa.  Kannoin kaminan, jonka ostimme Tuijalta ja Jussilta, saunan kuistille, odottelemaan mökkiin asentamista. Tavarat mökkiin ja mökiksi. Laitoimme aurinkopaneelin lataamaan. Jääkaappia emme tällä kertaa tarvitse päälle laittaa. Keitimme ja joimme tulokahvit. Mukava tuoksu kun kahvi alkaa nenään tuoksumaan. Kerrassaan hieno sää. N. 14 astetta. Heittelin kiviä järvestä maalle. M-L:n kanssa kannoimme ne nuotiopaikan lähelle. Denis lupasi niistä valaa nuotion ympärille tasaisemman alustan, kun se on kivikkoa. Siinä se on, kolmen ison kiven välisellä pienellä aukealla, Deniksen valama nuotlonpohja ja sen päällä nuotioalusta, joka on kuorma-auton vanne. Siihen Denis teki myös keittotangon. Mökin kongilla on kolme leveää ja paksua lankkua, odottamassa pääsyä nuotiopaikan penkeiksi. Nämä hommat Denis teki, kun olivat käymässä  Terhi-Marjan kanssa täällä saaressa Lapin reissumme aikana. Denis on tekomies. Keräsin vähän ylimenneitä tatteja ja perkasin ne. Pannulla paistoin ja sipulia sekaan. Iltapalaksi. Teetä myös. 20.20 maissa kävin laittamassa saunan lämmite. Kohtapa jo heittelin löylyjä pimeä saunassa. Otsalamppu paloi kuistilla. Tyyntä ja hiljaista. Kun ei ollut vielä niin pimeää ja oli ihan tyyntä, näkyivät saaret, rannat, kivet ja pilvet miltei yhtäselvästi veden kalvosta kuin ylöskinpäin. Mökissä paloivat kynttilät. Pianpa pienen saaren asukkaat sammuttivat kynttilät ja kaasulämmittimen ja kömpivät hetekoilleen. Siunausta!