20220908

8.9.2022.

ISRAELIN SIUNAAMISEEN KÄTKEYTYY SIUNAUS 1.

Ajattelen maatamme ja kansaamme suhteessa juutalaisen kansan ja  maan siunaamisasiassa. Toteutuuko se? Tapahtuuko sitä? Suoralta kädeltä voi vastata - väheksymättä sitä, että kansamme keskellä kyllä niin tehdään moninkin tavoin - että ei, sillä tavalla kuin Raamattu meille opettaa. Päinvastaisia, hyvinkin räikeitä, esimerkkejä löytyy paljon.

Kaikkien päättäjien - ja meidän muidenkin - tärkein tietolähde puheena olevassa asiassa on Jumalan Sana. Sieltä löytyvät Jumalan ajatukset ja lupaukset Aabrahamille ja hänen jälkeläisilleen. Näkemyksemme tulisi olla yhteneväinen Kaikkivaltiaan Jumalan kanssa.

Otan tähän esille muutamia lupauksia, koskien Aabrahamille ja hänen jälkeläisilleen luvattua maata:

"Ja Herra sanoi Abramille, sen jälkeen kun Loot oli hänestä eronnut: Nosta silmäsi ja katso siitä paikasta, missä olet, pohjoiseen, etelään, itään ja länteen. Sillä kaiken maan, jonka näet, minä annan sinulle ja sinun jälkeläisillesi ikuisiksi ajoiksi. Ja minä teen sinun jälkeläistesi luvun paljoksi kuin maan tomun. Jos voidaan lukea maan tomu, niin voidaan lukea myöskin sinun jälkeläisesi. Nouse ja vaella maata pitkin ja poikin, sillä sinulle minä sen annan"                        (1. Moos. 13:14-17).

"Ja minä teen liiton sinun kanssasi ja sinun jälkeläistesi kanssa, sukupolvesta sukupolveen, iankaikkisen liiton, ollakseni sinun ja sinun jälkeläistesi Jumala. Ja minä annan sinulle ja sinun jälkeläisillesi sen maan, jossa sinä muukalaisena asut, koko Kanaanin maan, ikuiseksi omaisuudeksi; ja minä olen heidän Jumalansa"                                                                            (1. Moos. 17:7-8).

Aabrahamin poika - lupauksen poika - Iisak, sai saman lupauksen:

"Oleskele muukalaisena tässä maassa, ja minä olen sinun kanssasi ja siunaan sinua. Sillä sinulle ja sinun jälkeläisillesi minä annan kaikki nämä maat ja pidän valan, jonka minä olen vannonut sinun isällesi Aabrahamille. Ja minä teen sinun jälkeläistesi suvun paljoksi kuin taivaan tähdet ja annan jälkeläisillesi nämä maat, ja sinun siemenessäsi tulevat siunatuiksi kaikki kansakunnat maan päällä"                                                                                                  (1. Moos. 26:3-4).

Iisakin pojalle - Jaakobillekin - vahvistettiin sama lupaus:

"Ja Jumala sanoi: Minä olen Jumala, Kaikkivaltias,; ole hedelmällinen ja lisäänny. Kansa, suuri kansojen joukko on sinusta tuleva, ja kuninkaita lähtee sinun kupeistasi. Ja maan, jonka minä olen antanut Aabrahamille ja Iisakille, minä annan sinulle; myöskin sinun jälkeläisillesi minä annan sen maan"                                                                                                                  (1. Moos. 35:11-12).

Kun oli kulunut vuosisatoja, saamme lukea Mooseksen sanoja israelilaisille:

"Katso, minä annan maan teidän valtaanne; menkää ja ottakaa omaksenne se maa, jonka Herra teidän isillenne, Aabrahamille, Iisakille ja Jaakobille, vannotulla valalla on luvannut antaa heille ja heidän jälkeläisillensä"                                                                                          (5. Moos. 1:8).

Näin tulee tapahtumaan koko sen alueen suhteen. minkä Jumala on Aabrahamille ja hänen jälkeläisilleen luvannut. Sitä ei voida muuksi muuttaa, vaikka sitä kuinka halutaan ja yritetään. Parhainta muille kansoille, ja meille kaikille, on siunata Israelia näiltäkin osin, ja olla Jumalan kanssa samaa mieltä.

Tarkoituksenani on jatkaa samasta aiheesta. .

                                                                                                      Jouko Kuusjärvi

_______________________________

Torstai. 11.8 astetta lämmintä myöhäisen ylösnousuni aikoihin. Auringossa. Pilviäkin oli. 

M-L oli noussut jo aiemmin, käynyt kylällä kaupassakin ja vienyt samalla Danielin kouluun 8:ksi.

Aamupalaa ja kahvia.

Luin Kolossalaiskirjettä. 

Kävin urheilukentällä 6 km kävely/rukouslenkillä. Aurinkoista. Samalla reissulla toin Danbielin koulusta 14.

Ruokaa ja kahvia.

Kävimme M-L:n kanssa jakelemassa Tarvaalan alueelle, laajasti, TV7:n lehtiä, himpun yli 200 kpl.

Kahvia.

Laitoin tulen takkaan.

Kirjoitin Israel -asiasta fb:iin, eilisen jatkoksi.

Seurasimme uutisia - myös Israelista.

Katsoimme TV7:sta Lähteellä -ohjelman. siinä haastateltiin Petri Nuotiota. Petri on ollut mukana samoilla matkoilla Venäjällä kanssani. Muissakin asioissa, tärkeissäkin, on elämämme kohdannut. Siunausta Petrille! Hyviä muistoja on yhteisistä jutuista!

Siunausta!

Ps. "Vanhurskauden hedelmä kylvetään rauhassa rauhan tekijöille" (Jaak. 3:18).

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti