20230903

3.9.2023.

RUKOUS APOSTOLIEN TEOISSA 61.

Apostolien tekojen kerronnassa on tapahtunut sellainen muutos, että Saulusta on  alettu kutsua Paavaliksi. Taitaapa olla tullut sellainenkin muutos, että kun aikaisemmin järjestys oli tämä: Barnabas ja Saulus, niin nyt nimet mainitaan järjestyksessä: Paavali ja Barnabas.

"Lähetystiimi" purjehti Kyprosta uusiin maisemiin:

"Ja kun Paavali seuralaisineen oli purjehtinut Pafosta, tulivat he Pamfylian Pergeen; siellä Johannes erosi heistä ja palasi Jerusalemiin" (Apt. 13:13).

Pamfylia on rannikkokaistale Välimeren rannalla, Kyprosta luoteeseen. Perge oli kaupunki siellä. Mainitaan, että Johannes Markus erosi heistä Pergessä. Syy siihen ei käy tässä ilmi. Ei mainita, että he olisivat julistaneet evankeliumia Pergessä myöhemmin kylläkin:

"Mutta he vaelsivat Pergestä eteenpäin ja saapuivat Pisidian Antiokiaan; ja he menivät synagoogaan sapatinpäivänä ja istuutuivat" (Apt. 13:14).

Paavali ja Barnabas olivat lähteneet lähetysmatkalleen Syyrian Antiokiasta. Nyt he tulivat Pisidian Antiokiaan, ja menivät siellä synagoogaan. Matkaa Pergestä Pisidian Antiokiaan oli n. 160 km:

"Ja sittenkuin lakia ja profeettoja oli luettu, lähettivät synagoogan esimiehet sanomaan heille: Miehet, veljet, jos teillä on jokin kehoituksen sana kansalle, niin puhukaa" (Apt. 13:15).

Eipä tainnut Paavali toista kehotusta tarvita:

"Niin Paavali nousi ja viittasi kädellään ja sanoi: Te Israelin miehet ja te, jotka Jumalaa pelkäätte, kuulkaa:" (Apt. 13:16).

Jakeissa 16-41 on tuotu esille se, mitä Paavali puhui. Hän aloittaa Israelin valinnasta ja kantaisistä, Egyptistä lähdöstä ja jatkaa Kanaanin maahan tulosta, profeetoista, kuninkaista, Johannes kastajasta ja julistaa evankeliumia Jeesuksesta; Hänen kärsimisestään, kuolemastaan ja ylösnousemuksestaan:

"Olkoon teille siis tiettävä, miehet ja veljet, että hänen kauttansa julistetaan teille syntien anteeksiantamus ja että jokainen, joka uskoo, tulee hänessä vanhurskaaksi, vapaaksi kaikesta, mistä te ette voineet Mooseksen lain kautta vanhurskaiksi tulla" (Apt. 13:38-39).

Vahvasti Paavali kehottaa kuulijoitaan: jakeet 40-41.

Puheen seurauksena heitä pyydettiin uudestaankin puhumaan:

"Kun he lähtivät ulos, pyydettiin heitä puhumaan näitä asioita tulevanakin sapattina" (Apt. 13:42).

Kuulijoina oli sekä juutalaisia, että jumalaapelkääväisiä käännynnäisiä; pakanuudesta juutalaisuuteen kääntyneitä:

"Kun synagoogasta hajaannuttiin, seurasivat monet juutalaiset ja jumalaapelkääväiset käännynnäiset Paavalia ja barnabasta, jotka puhuivat heille ja kehoittivat heitä pysymään Jumalan armossa" (Apt. 13:43).

Evankeliumi alkoi sielläkin kantaa hedelmää...

Jatkan - jHs.

_________________________

Sunnuntai. 14.3 astetta lämmintä ylösnousussa. Harmaa taivas. Tuuleskeli.

Aamupalaa ja kahvia. M-L ja T-M olivat jo menneet rukoushuoneelle valmistelemaan lähetyslounasta.

Luin Johanneksen evankeliumia.

11:ksi ajelin Saarijärven One Way-seurakuntaan. Siellä oli seurakunnan 5 v-juhla., joka oli samalla Ehtoollisjuhla. Minullakin oli mahdollisuus käyttää siellä lyhyt onnittelupuheenvuoro ja ojentaa pieni lahja meiltä; Minulta ja M-L:lta.

Tilaisuuden loputtua menin helluntaiseurakuntaan, jossa Ehtoollisjuhla oli juuri loppumassa. Lähetyslounaalle hyvin ennätin.

Ajelin kotiin. M-L jäi vielä T-M:n kanssa tekemään jälkiselvittelyjä rukoushuoneelle lounaan jälkeen.

Seurasin Ruotsi- Suomi yleisurheilumaaottelua.

Käväisimme T-M:lla ja Deniksellä. Vähän tutustuimme asuntovaunuun; jos sen kanssa tulisi reissuun lähdettyä.

Kahvia.

Kirjoitin

Iltapalaa.

Seurasimme uutisia.

Siunausta!

Ps. "Vanhurskauden hedelmä kylvetään rauhassa rauhantekijöihin" (Jaak. 3:18).

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti