20170905

5.9.

Onko Jeesuksen antama lähetyskäsky sinulle - ja minulle - innostava asia? Pitäisikö sen olla sitä? 

Lähetyskäskyhän ei tarkoita vain sitä, että lähdetään/mennään yli rajojen. Se merkitsee ihan samaa minulle - ja sinulle - siinä missä elämme. Ja siitä eteenpäin. 

Jeesus lähetettiin maailmaan - yhteisymmärryksessä Isän, Pojan ja Pyhän Hengen kanssa - valmistamaan pelastus jokaiselle ihmiselle. Pelastus mistä? Synnin vallasta ja iankaikkisesta kadotuksesta, joka on synnin seuraus, jos ihminen ei anna elämäänsä Pelastajalleen, Jeesukselle, elämänsä aikana. Se merkitsee syntien anteeksisaamista, siksi, että Jeesus sovitti ristillä koko maailman syntivelan - myös sinun ja minun. 

Kun Jeesus oli valmistanut kuolemansa ja ylösnousemisensa kautta suuren pelastuksen ihmistä varten, antoi Hän Lähetyskäskyn seuraajilleen - niille, jotka uskoivat Häneen.

Lähetyskäsky on hyvin yksiselitteinen asia - vaikka siitä onkin luisuttu pois "kalteville pinnoille" erisuuntiin. Se kuuluu: "Menkää kaikkeen maailmaan ja saarnatkaa evankeliumia kaikille luoduille" (Mark. 16:15). Siinähän se on sanottuna. Ja Jeesus jatkaa: "Joka uskoo ja kastetaan, se pelastuu; mutta joka ei usko, se tuomitaan kadotukseen" (Mark. 16:16).

Minun ja sinun olisi syytä -todentotta - innostua Jeesuksen antamasta tehtävästä - sillä se on meidän ydintehtävämme. Se on sitä siksi, että se on: 

1.) Käsky - ei vain "kaino" toivomus, eikä "mieto" kehoitus, että me Hänen omansa, Hänen perustamansa seurakunnan jäsenet, olisimme "jotenkin vähän kallellaan" tehtäväksiannon suuntaan. Se on sitä siksi, että: 

2.)Jokainen ihminen ilman uskoa Jeesukseen joutuu iankaikkiseen kadotukseen - josta Raamattu käyttää nimitystä helvetti. Uskon, että Jeesuksen - lähetyskäskyn antajan - sydän iloitsee, jos me olemme innostuneita Hänen antamastaan tehtävästä ja ihmisten iankaikkisesta kohtalosta. 

Suurinta rakkaudettomuutta puoleltamme on se, että emme piittää tästä tehtävästä - emmekä välitä todellisesti siitä, minne ihmiset ovat matkalla. 

Mikä sinua ja minua innostaa? 

Voi, kun maailman innostavin ja ihmeellisin sanoma voisi innostaa myös minua! Jos me - erilaisin sanakääntein - olemme kovin tyytyväisiä siihen, mitä nyt jo olemme tekemässä, niin sydämessämme voi olla Laodikean seurakunnan henkeä: 

"Sillä sinä sanot: Minä olen rikas, minä olen rikastunut enkä mitään tarvitse; etkä tiedä, että juuri sinä olet viheliäinen ja kurja ja köyhä ja sokea ja alaston. Minä neuvon sinua ostamaan minulta kultaa, tulessa puhdistettua, että rikastuisit, ja valkeat vaatteet, että niihin pukeutuisit eikä alastomuutesi häpeä näkyisi, ja silmävoidetta voidellaksesi silmäsi, että näkisit. Kaikkia niitä, joita minä pidän rakkaina, minä nuhtelen ja kuritan; ahkeroitse siis ja tee parannus" (Joh. ilm. 3:17-19). 

Nämäkin ovat lähetyskäskyn antajan, Jeesuksen, sanoja. Uskallammeko katsoa "totuutta suoraan silmiin" ja kysyä itseltämme: Mille minä todellisesti elän? Kuinka paljon esim. puheena oleva Jeesuksen antama tehtävä minulle merkitsee? Mikä on minun elämäni satsaus siihen?

Auringonpaisteessa oli 18 lämmintä noustessani uuteen päivään. Marja-Leena oli käynyt jo viemässä lapsoset - Emilian ja Danielin - kouluun. Söimme aamupalaa ja joimme kahvia/hopeateetä. Luin Psalmien kirjaa. M-L luki kohdan hartauskirjasta. Rukoilimme yhdessä keittiön pöydän ääressä.

11:ksi menin helluntairukoushuoneelle Päivärukoushetkeen - kuusi henkeä.

Palasin rukoushetkestä kaupan kautta kotiin.

Söimme. Ja joimme kahvia.

Kävin 21 km lenkillä: Juosta hissuttelin - no kuiten alle 8 min/km-vauhtia - meiltä urheilukentälle. Jatkoin siellä samantien 12 km, josta juosta hissuttelin 10 km.400 m. Ensimmäiset 5 km menin 7.39-7.02 min(km, jälkimmäiset 7.19-7.28 min/km. Samantien jatkoin kotiin 4.5 km hiljakseen juosten. Aurinkoista.

Haapalan Anneli oli lenkkini aikana meillä lastensa Rasmuksen ja Oliverin kanssa. Juuri olivat lähdössä pois, kun tulin kotiin.

Työntelin lopun nurmikon - aiemmin työnnellyt jo ison etupihan.. M-L oli keräämässä vattuja.

Terhi-Marja, Daniel ja Emilia kävivät meillä.

Kävin saunan löylyissä. Mukava oli saunan jälkeen istuskella takapihan raikkaudessa.

Klo 20.45 oli lämmintä 7.9 astetta.

Eilen laittelin vireille - ja tänään myös vireille linja-auton varaamista - Turussa olevaa Kristuspäivää varten. Olenhan kyllä parin kuukauden ajan jo pitänyt asiaa esillä, että sinne tehdään mahdollisesti bussimatka Saarijärveltä. Kristuspäivä on la. 2.12.2017. Turussa, Turkuhallissa, joka on nykyisin Gatorade center. Ala jo ajatella, että olet lähdössä matkalle. Mutta, siitäpä myöhemmin seikkaperäisemmin.

Siunausta!

Ps. "... vaan, kun Pyhä Henki tulee teihin, niin te saatte voiman, ja te tulette olemaan minun todistajani sekä Jerusalemissa että koko Juudeassa ja Samariassa ja aina maan ääriin saakka" (Apost. teot 1:8). 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti