20190303

3.3.

Sydämelliset nimipäiväonnittelut Pekkarisen Kaukolle, kovalle kävelijälle!

12.8 astetta pakkasta kun nousin Sunnuntaihin. Aurinko paistoi siniseltä taivaalta. Marja-Leena oli noussut jo varemmin kasailemaan tämän päivän tarjoiluissa tarvittavia tarvikkeita. Terhi-Marja, jonka kanssa he järjestivät tämän päivän lähetyslounaan, tuli hakemaan äitinsä ja tarvikkeet.

Aamupalaa ja kahvia. Luin Galatalaiskirjettä. Tulostelin sen verran Rintamaposteja, että voin jakaa kokouksessa sellaisille, joita siellä tapaan. Ei tarvitse lähettää postitse. Hieman rukousta.

10:ksi menin helluntairukoushuoneelle Rukoushetkeen alakertaan. mennessä hain salmen mukaan. 10 henkeä. Emiliakin oli hommailemassa keittiöllä äitsyn jamummin kanssa. Jossain vaiheessa Danielkin.

11 alkoi yläkerrassa Ehtoollisjuhla. Jukka Oittinen johti. Kuoro lauloi. Anneli Haapala käytti puheenvuoron. Samoin Timo Ahola. Paavo Järvinen saarnasi. Osallistuimme Ehtoollisen viettoon. Tilaisuuden jälkeen oli alakerrassa lähetyslounas.

Tulin kokouksen jälkeen kotiin. Sinisen taivaan ja auringonpaisteenpäivä jatkui. M-L ja T-M jäivät selvimään lounaan jälkijuttuja.

Seurailin Seefeldin MM-hiihtoja. Samalla poljeskelin kuntopyörää 1h + 1h lyhyellä tauolla, jäykkyydellä 10, janalla 0-10. M-L:kin tuli kotiin rukoushuoneelta. keitettyäni ja juotuani kahvit, lähdin samoilla hi´illä hiihtelemään Tarvaalan latu-uralle 5 km. Latua ei ollut. Nyt voisi hiihtää missä vain, sillä on hankikanto - hangenkierät, niinkuin "kotpuolessa" sanotaan.
Pakkasta 10.6 astetta tultuani kotiin.

Laitoin takkaan tulen.

Iltapalaa ja teetä.

"Tuli mieleeni" kirjoittaa vielä yhdestä asiasta: 

Luemme: "Minä tämä on se leipä, joka tulee alas taivaasta, että se, joka sitä syö, ei kuolisi. Minä olen se elävä leipä, joka on tullut alas taivaasta. Jos joku syö tätä leipää, hän elää iankaikkisesti. Ja se leipä, jonka minä annan, on minun lihani, maailman elämän puolesta" (Joh. 6:50-51).

Mitä lukemamme tarkoittaa? Lyhyesti sanottuna: Kun avaamme sydämemme Jeesukselle ja uskomme Häneen, silloin me syömme sitä leipää, joka Jeesus sanoi olevansa; leipää, joka tuli alas taivaasta. Jeesus sanoi, että tämä leipä on Hänen lihansa, jonka Hän antaa maailman elämän puolesta. Hän antoi lihansa kuollessaan Golgatalla syntiemme tähden. Siinä hankittiin meille syntisille ihmisille elämä. Tämän leivän syöminen tapahtuu uskon kautta. Jeesus ei puhu tässä ennakoivasti ehtoollisesta.

Jatkamme lukemista: "Silloin juutalaiset riitelivät keskenään sanoen: ´Kuinka tämä voi antaa lihansa meille syötäväksi?´. Niin Jeesus sanoi heille:´Totise3sti, totisesti minä sanon teille: ellette syö Ihmisen Pojan lihaa ja juo hänen vertansa, ei teillä ole elämää itsessänne. Joka syö minun lihani ja juo minun vereni, sillä on iankaikkinen elämä, ja minä herätän hänet viimeisenä päivänä. Sillä minun lihani on totinen ruoka ja minun vereni on totinen juoma. Joka syö minun lihani ja juo minun vereni, se pysyy minussa, ja minä hänessä. Niinkuin Isä, joka elää, on minut lähettänyt, ja minä elän Isän kautta, niin myös se, joka minua syö, elää minun kauttani. Tämä on se leipä, joka tuli alas taivaasta. Ei ole, niinkuin teidän isienne: he söivät ja kuolivat; joka tätä leipää syö, se elää iankaikkisesti" (Joh. 6:52-58).

Jeesus puhuu tässä samasta hengellisestä todellisuudesta. Uskoessamme Jeesukseen henkilökohtaisena Vapahtajanamme, tulemme osallisiksi Hänen ristillä hankkimastaan pelastuksesta ja syntien anteeksisaamisesta. Silloin tapahtuu elämässämme se hengellinen tosiasia, että tulemme osalliseksi Hänestä elämän leipänä, syömme Hänen lihansa ja juomme Hänen verensä. Silloin meillä on - niinkuin jeesus sanoo - elämä itsessämme. Silloin meillä on iankaikkinen elämä. ":::niin myös se, joka minua syö, elää minun kauttani." Kun syömme tätä leipää, saamme elää iankaikkisesti.

Tämä, mitä edellä on sanottu, ei koske ehtoollista. Ehtoollinen on Jeesuksen myöhemmin asettama juhla - sanoisin, ainoa juhla, jonka Jeesus asetti - kaikille niille, joiden kohdalla on tapahtunut, ja totta tuo hengellinen tosiasia, josta edellisissä raamatunjakeiossa on puhuttu. Ehtoolliselle emme mene syömään ja juomaan syntejämme anteeksi, vaan se on Jeesuksen muistoateria. Suomessa - ja maailmalla - monet ihmiset pettävät itseään, tai heitä petetään - tämän asian suhteen. Paras tapa on selittää Raamattua Raamatulla. Evankeliumeista löydämme sen, miten - ja milloin - Jeesus asetti ehtoollisen. Niistä löytyvät Jeesuksen lausumat ns. "ehtoollisen asetussanat." Parhaan tulkinnan näille sanoille antaa Jumalan Sana, Paavalin kauttal, 1. Kor. 11:23-32. Luemme sieltä: "...minä olen saanut Herralta sen, minkä olen myös teille tiedoksi antanut, että Herra Jeesus sinä yönä, jona hänet kavallettiin, otti leivät, kiitti, mursi ja sanoi: ´Tämä on minun ruumiini, joka teidän edestänne annetaan; tehkää tämä minun muistokseni.´ Samoin hän otti myös maljan aterian jälkeen ja sanoi: ´Tämä malja on uusi liitto minun veressäni; niin usein kun te juotte, tehkää se minun muistokseni´ (1. Kor. 11:23-25). Ehtoollinen, Herran pöytä - niinkuin sitä muualla nimitetään - on tarkoitettu niille ihmisille, jotka ovat jo uskoneet Jeesukseen. Jeesuksen omille. Huomasit, että sekä leivän, että viinimaljan kohdalla sanottiin: "Tehkää tämä minun muistokseni." "Tehkää se minun muistokseni." Aina, kun osallistumme ehtoolliselle, ja vietämme ehtoollista, muistelemme Jeesuksen ristinkuolemaa, kun Hän antoi elämänsä, ruumiinsa ja verensä, meidän syntiemme tähden: "Sillä niin usein kuin te syötte tätä leipää ja juotte tämän maljan, te julistatte Herran kuolemaa, siihen asti kuin hän tulee" (1. Kor. 11:26). Näin voivat tehdä vain ne, jotka ovat tulleet Jeesukseen uskoviksi. Ehtoollisessa emme syö ja juo syntejämme anteeksi. Jeesus käski uskovia - opetuslapsiaan - viettämään sitä muistokseen.Siihen meidän on hyvä pitäytyä. Raamattu kehottaa meitä, ettemme kelvottomasti syö tätä leipää ja juo Herran maljasta. Meitä kehotetaan koettelemaan itseämme ja sillä tavalla syömään tätä leipää ja juomaan tästä maljasta, ettemme syö ja juo tuomioksemme (1. Kor. 11: 27-29). Ehtoollinen, Jeesuksen muistoateria, ei ole mikä tahansa ateria (1. Kor. 11:30-32).


"Armolahjoja kaipaavan henkilön on otettava vastaan Pyhän Hengen kaste, eli Pyhän Hengen täyteys. ... " (Jyrki Isohella, Seurakuntavirat, Aikamedia 2011, s. 27).

Siunausta!

Ps. "Sillä Johannes kastoi vedellä, mutta teidät kastetaan Pyhällä Hengellä, ei kauan näitten päivien jälkeen" (Apost. teot 1:5).

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti