20200604

3.6. Keskiviikko. Mäntyluodon väki nukkui pitkään. Hirsimökissä on hyvä nukkua. Noustessa sininen taivas. Valkopilviä. Aurinko paistoi. Lämmintä 16 astetta. Aamupalaa ja kahvia. Kolme elävää taulua - ikkunaa - järvelle, joka täynnä timantteja auringossa. Luin Hoosean kirjaa. M-L luki kohdan hartauskirjasta. Rukoilimme kolmisin yhdessä. Saaren rannassa oli Haapana kivellä auringossa lämmittelemässä ja lepäilemässä. Daniel näki toisenkin. Lähdimme Danielin kanssa aurinkoiselle järvelle. Sousimme kaksilla airoilla Selkäsaaren länsipuolelle. Siitä Daniel onki pohjaongella 10 ahventa, osa isoja, ja 1 särjen. Tuliaiskaloja. Perkasimme ne Rasaniemen rannassa. Yksi syy reissuumme oli, että latasimme autossa puhelimien akkuja. Menimme käymään Heimolle ja Arjalle alle 3 km päähän: sinne minunkin kotitantereilleni. Ajaessamme pihaan oli sieltä juuri lähtemässä mies, jota en tuntenut. Hän palasi takaisin. Mies oli Nykäsen Rauno, koulukaverimme.  Olen tainnut -78 tienoilla tavata hänet viimeksi. Mukava oli tavata. Heimolle ja Arjalle veimme ne tuliaiskalat. Lupasivat savustaa ne. Katajamäellä, "grillikatoksessa", joka oli tilava ja jossa oli seinät, Arja ja Heimo tarjosivat meille kahvit. Sen jälkeen lähdimme pois ja Heimo ja Arja menivät jatkamaan perunan istutusta. Kävimme Danielin kanssa katsomassa Vasikkahaan mäellä Heimon tekemiä puukatoksia.  Sitten ajoimme Rasaniemen rantaan, työnsimme venosen vesille ja sousimme Selkäsaaren itäpuolelle. Daniel onki siitä kalat pohjaongella meille tälle päivälle. Onki on siitä hyvä pyydysväline, että saa ottaa sen verran kuin tarvitsee, silloin kun kalaa tulee. Meillä kun ei ole muuta "jääkaappia" kuin järvi, jossa kalat hyvin säilyvät - ja elävinä. Suolaankaan ei viitsi laittaa. Ajoimme moottorilla Mäntyluotoon. M-L oli ruuanlaitossa. Oli puhdistanut polkuja päivän aikana. Sauna/venevalkama ja käymäläpolkuhan meillä täällä on. Söimme tultuamme. Daniel kaatoi kaksi kuivanutta puuta ja sahaili niitä pätkiksi. M-L oksia kanteli pois. Minäkin vähän Danielin kanssa sahailin. Daniel laittoi saunan lämmite ja välillä kävi lisäilemässä "pökköä pesään." Kun menimme hänen kanssaan saunaan, niin mittari näytteli liki 100. Ei oikein voinut heittää löylyä muuten kuin pitämällä ovea auki. Saunan jälkeen söimme M-Ln paistamia päivän kaloja, sekä myös lettuja, kahvin ja mehun kanssa. Ilta oli hieno. Daniel meni vielä heittelemään virveliä. 22.30 tarttui kiinni isohko hauki, jonka Daniel perkasi ja fileroi. Ripottelin niihin vähän suolaa. Eiköhän niitä sitten huomenna paistella. Auringonlasku auringonsiltoineen oli tänäänkin kaunis. Niihin ei kyllästy. Lokit hautovat alkeellisissa pesissään kiviennokissa - tuossa tämänkin saaren rannassa. Vartijalokit kyllä nousevat vartiokiviltään hätistelemään pesää lähestyviä. Kuikkapari souteli järvellä auringonlaskua ihastellen. Joutsenparikin täällä yhdessä elelee. Nukkumaan sitä piti käydä saaren ihmiselävienkin. Sydämelliset nimipäiväonnittelut vielä tässäkin Ahosen Orvokille! Siunausta!