20200909

8.9. Saanan juurella, Kilpisjärvellä, heräsimme asuntovaunussa. 9 astetta ulkona, 16 vaunussa. Kaasupoltin ei käynnistynyt virran vähyyden vuoksi. Aurinkopaneeli ei eilen ennen lähtöämme ennättänyt ladata akkua. Edelliset päivät olivat paisteettomia. Yöllä oli kuitenkin sopiva lämpötila nukkua - ja aamulla kaasuhella lämmitti kun aamupalaa laitettiin. Aamupalan jälkeen luin Markuksen evankeliumia. M-L luki kohdan hartauskirjasta. Rukoilimme yhdessä. Tuulista ja sateista. Lueskelin kirjaa. Torkuimme. N. 14:ksi menimme syömään Haltinmaahan. Sen jälkeen haimme vaunun Haltinmaan Caravan-alueelle - ihan siksi, että saamme vaunun verkkovirtaan ja akun latautumaan. Hinta 30 euroa, johon kuuluu myös sauna. Klo 15 menimmekin saunaan. Saunan jälkeen joimme nes-kahvit. Pian lähdimme hetkeksi ulos. Ajoimme Mallan Luonnonpuiston P-paikalle. Lähdimme kävelemään sen kohdalta lähtevää uutta polkua, joka johtaa Saanan huipulle. Ruskasta keltaisessa ja punaisessakin - muitakin värisävyjä näkyi -  tunturikoivikossa. Näköala muuttui nopeasti kun sai katsella maisemaa korkeammalta tunturin rhnteeltä. Emme kavunneet akillesjänteen vuoksi pitkälle - tuliko yhteensä 1.5 km:kään. Opin ainakin yhden uuden asian kävelyn aikana: Tunturikoivujen rungoissa ja oksissa kasvava tumma jäkälä on nimeltään koivunruskokarve. Se kertoo myös lumen syvyyden, sillä se ei viihdy lumessa. Totta. Kun katsoo tunturikoivun runkoja, niin niiden rungot ovat tiettyyn rajaan vapaat Koivunruskokarveesta. Tämän opin taulusta, joka oli Saanalle "kapuavan" polun varrella. Ruska on kyllä hieno nyt - ja tuli yhtäkkiä, niin luki M-L netistä. Joten hyvään aikaan olemme täällä "yliperällä." Paluumatkalla käväisimme Kilpishallissa kaupassa. Lueskelin kirjaa. M-L teki hilla-vaniljakastike -annoksen välipalaksi. Myöhemmin söimme iltapalaa ja joimme teetä. Siun!