20201011

11.10.2020.

ONKO MINULLA TAIVAALLINEN NÄKY? 1.

Esitän kysymyksen itselleni - esitä sinäkin tämä kysymys itsellesi.

Uskon, että Jumalalla on varattuna jokaiselle omalle lapselleen näky, joka on oleellinen osa hänen elämäänsä - henkilökohtainen suunnitelma elämällemme.

Apostoli Paavalin sydämessä oli näky, jonka hän oli saanut Jumalalta. Sitä ajatellen hän sanoo nuo voimakkaat sanat oikeudessa, seisoessaan Kuningas Agrippan edessä:

"Sentähden, kuningas Agrippa, minä en voinut olla tottelematta taivaallista näkyä. ... (Apt. 26:19).

Paavali ei ollut erikoistapaus siinä mielessä, että Jumalalla olisi ollut näky vain hänelle ja hänen kaltaisilleen. Kuitenkin hän oli erikoistapaus henkilökohtaisen näyn ja tehtävän suhteen. Voisimme tuoda esille monia asioita, joiden vuoksi hän oli erikoistapaus; ajattelemme esim. Jumalan hänelle antamia seurakuntaa koskevia asioita - salaisuuksia.

Minä ja sinä - mekin olemme erityistapauksia henkilökohtaisen näyn suhteen. Periaatteessa eri ihmisten saamille näyille voitaisiin antaa sama otsikko, mutta kuitenkaan näyt eivät ole toistensa kopioita.

Näky, joka oli taivaallinen näky Paavalille, tulee esille hänen kääntymisensä jälkeen. Herra sanoo sen Ananiaalle, jonka hän lähettää sokean Sauluksen - josta tulee apostoli Paavali - luo:

"Mene; sillä hän on minulle valittu ase, kantamaan minun nimeäni pakanain ja kuningasten ja Israelin lasten eteen. Sillä minä tahdon näyttää hänelle, kuinka paljon hänen pitää kärsimän minun nimeni tähden"

(Apt. 9:15-16).

Tähän samaan asiaan hän viittaa seisoessaan kuningas Agrippan edessä. Jatkamme lukemista aiemmin lukemamme Apt. 26:19 jälkeen:

"...vaan saarnasin ensin sekä Damaskon, että Jerusalemin asukkaille, ja sitten koko Juudean maalle ja pakanoille parannusta ja kääntymystä Jumalan puoleen, ja että he tekisivät parannuksen soveliaita tekoja. Tämän tähden juutalaiset ottivat minut kiinni pyhäkössä ja yrittivät surmata minut..." 

(Apt. 26:20-21).

Jumala johdatti Pyhän Henkensä kautta Paavalia, hänen toteuttaessaan taivaallista näkyä. Niinkuin esim. silloin, kun evankeliumi ensimmäisen kerran tuli Eurooppaan:

"Ja he kulkivat Frygian ja Galatian maan kautta, sillä Pyhä Henki esti heitä julistamasta sanaa Aasiassa. Ja tultuaan Mysian kohdalle he yrittivät lähteä Bityniaan, mutta Jeesuksen Henki ei sallinut heidän sitä tehdä. Niin he vaelsivat ohi Mysian ja menivät Trooaaseen. Ja Paavali näki yöllä näyn; makedonialainen mies seisoi ja pyysi häntä sanoen: "Tule yli Makedoniaan ja auta meitä." Ja kun hän oli nähnyt sen näyn, niin me kohta tahdoimme päästä lähtemään Makedoniaan, sillä me käsitimme, että Jumala oli kutsunut meitä julistamaan heille evankeliumia"

(Apt. 16:6-10).

Jatkan huomenna - jHs.

Siunausta!

Jouko Kuusjärvi

Rjalantie 12. B.

43100 SAARIJÄRVI

Puh. 040-0206858

jouko.kuusjarvi@gmail.com

______________________

Päivähän on sunnuntai. Kun nousin siihen, oli lämmintä 8.1 astetta. Taivas oli harmaa. Lehtiä on maassa paksu matto. Ei kuitenkaan viitsi alkaa niitä "havaroimaan" ennenkuin loputkin putoilevat puista. Mitäpä sitä moneen kertaan kuoputtelemaan.

Aamupalaa ja kahvia. Luin Johanneksen evankeliumia.

Ajelimme M-L:n kanssa helluntairukoushuoneelle. Salmen haimme mukaan. Olin jonkin aikaa Rukoushetkessä alakerrassa - 2 henkeä.

11 alkoi yläkerrassa Sunnuntaijuhla. Sen loputtua joimme kahvit alakerrassa.

Iltapäivän puolella kotona tuli laitettua takkaan tuli, lueskeltua kirjoja, kuunneltua Patmosta, luettua uutisia jaluotua kahvia. Söimmekin välillä hyvää poronkäristyslihasta keitettyä keittoa.

Iltapalaa ja teetä.

Uutisia tuli myös seurattua.

Kirjoitin alussa olevaa kirjoitusta.

xxxxxx

Seuraavaakin tekstiä voimme sydämissämme sulatella:

"Herätys viipyy pelon takia. Evankelistoina me suljemme suumme aikamme epäaidosta uskosta, ikään kuin olisi enemmän kuin yksi nimi, jonka kautta me pelastumme. ...

Elia pilkkasi Baalin profeettoja ja ivaamalla ivasi heidän kyvyttömyyttään. On parempi lähteä ulos pimeällä (kuten Gideon teki) ja kaataa maahan epäjumalien lehdot - kuin olla tekemättä Jumalan tahtoa. ... Eikö kukaan anna merkkisoittoa? Me emme ole enää protestantteja - vain "ei-katolisia"! Mitä ja ketä me vastustamme? Jos me olisimme puoliksikaan niin palavia kuin luulemme olevamme, kristittymme olisivat verellä, vedellä ja tulella kastettuja" (Leonard Ravenhill, Miksi herätys viipyy, Kristillinen Kirja- ja Musiikkikustannus KKJMK OY 2010, s. 57).

Ps. "...ja tereoitimme teille, että teidän on vaeltaminen arvollisesti Jumalan edessä, joka kutsuu teitä valtakuntaansa ja kirkkauteensa" (1. Tess. 2:12).

 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti