20201004

4.10.2020.

LUOPUMUSTA SAARIJÄRVELLÄ - EIKÄ AINOASTAAN TÄÄLLÄ 1.

Olemme vakavaakin vakavamman aiheen äärellä! En ole tuomari, en profeetta, enkä edes profeetan oppilas, kirjoittaessani näitä rivejä. Toisaalta; olenhan minä kyllä Profeetan oppilas siinä mielessä, että Jeesuskin oli profeetta - vieläpä sanan varsinaisessa merkityksessä - ja minä olen Hänen opetuslapsensa. Pyhä Henki on profeetallinen Henki. Hän voi kyllä antaa profeetallisia sanomia - ja sanaa Herralta - Jeesukseen uskovien kautta. Siksi kirjoitan näitäkin sanoja, koska uskon Hänen antaneen "aiihetta sanoa." Rukoilenkin, että Hän johdattaa sanottavan. Olisi turhaa sanoa vain sanomisen vuoksi. Jumalalla on tarkoitus kun Hän "laittaa sanomaan." 

Haluan tähän sanoa kehoituksen: Sano, puhu, kirjoita, tee, se, mitä Jumala haluaa! Siitä on siunausta - jos ei heti, niin "pitkässä juoksussa." Se on kuuliaisuutta Jumalaa kohtaan. Olen tullut huomaamaan elämäni aikana - ja ehkä erityisesti viime vuoden loppupuolelta alkaen, kun koin Jumalan antavan tehtäväksi puuttua - mm. tässä blogissa (voit tutustua aiheeseen sieltä) - Saarijärven seurakunnan luopumukseen Jumalan Sanasta - että aina ei tule kiitosta ja kunniaa, kun tottelemme Jumalaa. Sinua saatetaan eristää, torjua, pitää lakihenkisenä, rakkaudettomana, väärin tekevänä, jne. Muista ja tiedä kuitenkin: Yksikin ihminen Jumalan kanssa on aina enemmistö! Olemme Jumalan asialla, emme omallamme. Tärkeintä on mitä Jumala meistä ajattelee, ei se, mitä ihmiset. Hän valvoo asioita - myös meidän elämäämme. Siksi on turvallista tietää, että mitä tahansa ihmiset tekevät, tai mitä meille tapahtuu, niin aina käy hyvin.

Luopumus asiana ja sanana ei ole minun keksintöäni, vaan Jumalan Sanasta nouseva asia. Hebrean kielen sanat, jotka on käännetty sanalla luopumus, merkitsevät: 1. Poiketa suunnasta, kääntyä pois, etääntyä. 2. Nousta kapinaan jotakuta (nimenomaan Jumalan käskyjä) vastaan, kapinoida. Uudessa testamentissa käytetään lähinnä kreikan sanoja, jotka tarkoittavat: 1. Lähettää pois, hylätä ja 2. Poistua, erota (Iso Raamatun Tietosanakirja, IRT, palsta 3289, toinen osa, Raamatun Tietokirja, Tikkurila 1973).

Luopumusta Jumalasta, Hänen sanastaan ja uskosta on aina ollut - ja aina sillä on ollut seuraukensa. Seuraukset ovat olleet huonoja. Kuitenkin on todettava, että luopumuksen seurausten puristuksessa on tapahtunut myös parannuksentekoa ja kääntymistä Herran puoleen. Tänä lopunaikana luopunus saa suuret mittasuhteet - ja tulee saavuttamaan vielä ihan hirvittävät mittasuhteet.

"Ääripää" luopumuksessa yksilöihmisen kohdalla on se, että ihmisestä tulee luopio. Käytämme sanaa "luopio" liian kevyesti koskemaan lankeemuksen tilassa elävää uskovaa. Ihminen voi olla "lankeemuksen tilassa" pitkäänkin, olematta luopio. Raamatun tarkoittamassa merkityksessä "luopio"-sana tarkoittaa lopullista, pelastuksen ulkopuolella olevaa tilaa (Hebr. 6:4-6, 10:28-31), Matt. 12:31-32). On kyseessä sellainen tila, jossa ihminen ei enää halua anteeksiantamusta, eikä halua palata Jumalan yhteyteen. Hän tietoisesti torjuu Jumalan armon. Haluaa pysyä synnintilassa. Tämänkaltaisesta luopumuksen - luopion - tilasta ihminen ei enää nouse. 

Synti on aina vakava asia. Se voi johtaa ihmisen olotilaan, josta ei ole enää paluuta. Siksi on meille kaikille niin tärkeää se, että pysymme herkällä, aralla tunnolla, Jumalan ja Hänen Sanansa edessä. Se tarkoittaa "lyhyitä tilivälejä" Jumalan kanssa - niinkuin ennen sanottiin. Synnin tunnustamista ja hylkäämistä. Emme voi/saa suhtautua Jumalan totuuteen torjuvasti. Emme saa pysyä jatkuvassa "synnin tilassa", niin, että emme halua asiaan muutosta.

Haluan jatkaa aiheesta - jHs - huomenna. Lopuksi muistutan meitä kaikkia Jumalan rakastavasta tahdosta meitä kohtaan:

"Jos sanomme, että meillä on yhteys hänen (Jumalan) kanssaan, mutta vaellamme pimeydessä, niin me valhettelemme, emmekä tee totuutta.

Mutta jos me valkeudessa vaellamme, niinkuin hän on valkeudessa, niin meillä on (Hänen kanssaan) yhteys keskenämme, ja Jeesuksen kristuksen, hänen Poikansa, veri puhdistaa meidät kaikesta synnistä.

Jos sanomme, ettei meillä ole syntiä, niin me eksytämme itsemme, ja totuus ei ole meissä.

Jos me tunnustamme syntimme, on hän uskollinen ja vanhurskas, niin että hän antaa meille synnit anteeksi ja puhdistaa meidät kaikesta vääryydesta.

Jos sanomme, ettemme ole syntiä tehneet, niin teemme hänet valhettelijaksi, ja hänen sanansa ei ole meissä"

(1. Joh. 1:6-10)

Voimme "tarkistaa  asian" Jumalan Sanasta, elämmekö synnissä. Tämän voi todeta pelkällä "sisälukutaidolla." Synti on aina Jumalan Sanan vastainen asia. Sitä ei voi saada muuttumaan muuksi, vaikka kuinka koetettaisiin niin tehdä - esim. sanomalla, että "teologinen tutkimus on tuonut valoon uusia asioita", tai, että "aika on muuttunut; ei nykypäivään sovi ajatella niin." Sana on muuttumaton!

Siunausta!

Jouko Kuusjärvi

Rajalantie 12. B.

43100 SAARIJÄRVI

Puh. 040-0206858

jouko.kuusjarvi@gmail.com

______________________

Sunnuntaihin heräsimme tänään. Taivaalla oli silloin valkopilviä ja lämmintä 11.2 astetta - ja pyhäaamun rauha hiljaa huokuili. Putoilevien lehtien värikäs matto elävoitti meijjänkin piha-aluetta.

Aamupalaa ja kahvia. Luin Luukkaan evankeliumia.

Ajelimme M-L:n kanssa klo 10 alkaneeseen Rukoushetkeen helluntairukoushuoneen alakertaan. 4 henkilöä.

11 alkoi yläkerrassa Ehtoollisjuhla, jossa olimme - tietenkin - mukana.

Tilaisuuden jälkeen oli alakerrassa tarjolla lähetyskahvit.

Sitten vain kotiin.

Kirjoitin yllä olevan kirjoituksen.

Ruokaa ja kahvia.

Laitoin tulet takkaan.

Torkkumista. Samalla Patmos-Radiota kuunnellen.

Iltapalaa ja teetä.

Uutisten seuraamista.

xxxxxx

Vakavaa mietittävää meille:

"Uskoakseni saatana haluaisi meidän jopa hankkivan lisää raamattutietoutta niin kauan kuin emme rukoile, joka on Sanasta saamamme opetuksen käyttöönpanemista. Mitä hyötyä on syvemmästä tiedosta, jos sydämemme jää pinnalliseksi? Mitä hyötyä on paremmasta asemasta ihmisten edessä, jos meillä on huonompi asema Jumalan edessä? Mitä hyötyä on henkilökohtaisesta fyysisestä hygieniasta, jos mielemme ja henkemme ovat saastaisia? Mitä hyötyä on uskonnollisesta hurskaudesta, jos sielumme on lihallinen? Miksi näyttää fyysistä voimaamme, jos olemme hengellisesti heikkoja? Mitä hyötyä on maallisesta rikkaudesta, jos olemme hengellisesti köyhiä? Kuka voi saadalohtua ihmisten suosiosta, joshän on tuntematon helvetissä? Rukous korjaa kaikki nämä hengelliset epäkohdat" (Leonard Ravenhill, Miksi herätys viipyy! Kristillinen Kirja- ja Musiikkikustannus KKJMK OY 2010, s. 82, 83).

Siunausta!

Ps. "Sillä vähän, aivan vähän aikaa vielä, niin tulee hän, joka tuleva on, eikä viivyttele; mutta minunvanhurskaani on elävä uskosta, ja jos hän vetäytyy pois, ei minun sieluni mielisty häneen. Mutta me emme ole niitä, jotka vetäytyvätr pois omaksi kadotuksekseen, vaan niitä, jotka uskovat sielunsa pelastukseksi" (Hebr. 10:37-39).

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti