20201026

26.10.2020.

Sydämelliset nimipäiväonnittelut täältä meiltä Ruutisen Nunalle!

Mainiota maanantaita. 8.4 astetta lämmintä klo 7 maissa. 

Aamupalaa ja kahvia. Luin Johanneksen evankeliumia.

Kävin viemässä Danielin kouluun 8:ksi.

Torkkumista - ja vähän rukoiluakin.

M-L kävi viemässä Emilian 10:ksi kouluun.

Kävin vielä katselemassa rankakasoja - no, en sentään vaan katselemassa, vaan sahailin joitakin ylipitkiä rankoja lyhyemmiksi. Eiliten varasin traktorimiestä, jolla on iso kärry - ja iso traktorikin - ajamaan kasat pois metsästä meijjän pihaan. Puolenviikon maissa se varmaan onnistuu. Pääsee sitten niitä puita pienentelemään polttokokoon. 

Kahvia.

Jatkoin "sireeniprojektia." Sahailin "sinipurmo-pokalla" vähän paksummat osat polttopuiksi ja kärräilin liiteriin kuivumaan. Loput osat kannoin tuonne tontin kulmaan, penkkaan. M-L haravoi lehtiä, mutta tuli kantelemaan myös oksia, joita sahailin koivuista. 14 maissa kävi M-L hakemassa Danielin koulusta kotiin.

Ruokaa ja kahvia.

Haravoin pihalla lehtiä tuonne 16.30:een.

Laitoin takkaan tulen.

Lueskelin vähän kirjaa. Torkuin/nukuin.

M-l paistoi ruisleipää - ja tuoksut huushollissa olivat sen mukaiset. Meinasin jatkaa: Enkä edes ollut vielä maistanut uutta leipää. Mutta empäs jatkakaan.

Iltapalaa ja teetä.

Emilia soitteli heille saunaan. menin 19.30:ksi. Deniksen ja Danielin kanssa löylyttelimme.

Kotona teetä.

Seurasin uutisia - myös Israelista.

xxxxxx

Jatkoksi avioliittoasiaa - liittyen homoparien vihkimiseen kirkossa:

"Kapinapappien tapaus

Ktstmys homojen vihmimisestä kirkossamme on kuluneiden vuosien aikana kärjistynyt monella tavalla. Meillä on ainakin sata luterilaista pappia jotka ovat omin päin sitoutuneet toimittamaan homopareille avioliittoon vihkimisen sitä pyydettäessä. Tämä touhu on sitten poikinut valituksia tuomiokapituleihin, jotka ovat eri tavoin reagoineet tähän "kapinapappien" irtiottoon. Oululainen pappi Arpad Kovacs  kuuluu "kapinapappien" johtohahmoihin. Hänen vihittyään homoparin Oulun tuomiokapituli antoi hänelle kirjallisen varoituksen. Hänen valitettuaan tästä hallinto-oikeuteen se kumosi tuomiokapitulin päätöksen ja "vapautti" Kovacsin. Hallinto-oikeus mm. katsoi, ettei kirkkolakiin ja kirkkojärjestykseen ole nimenomaan lisätty säädöstä vihittävän pariskunnan sukupuolesta.

Asia siirtyi tuomiokapitulin valituksen myötä Korkeimpaan hallinto-oikeuteen (KHO). KHO on nyt kumonnut hallinto-oikeuden päätöksen ja linjannut, että tuomiokapitulilla oli oikeus rangaista Kovacsia. 

Tämä on tärkeä päätös jolla on paljon seuraamuksia. ... Esirukouksen kannalta on välttämätöntä, että jaksamme pysähtyä ajattelemaan tällaisia "laittomuuden salaisuuteen" liittyviä kysymyksiä mahdollisimman syvällisesti. Seuraavassa on pitkiä lainauksia KHO:n päätöksestä

Kirkollisasia - Käsittely korkeimmassa hallinto-oikeudessa

Oulun hiippakunnan tuomiokapituli on valituslupahakemuksessaan ja valituksessaan vaatinut, että korkein hallinto-oikeus myöntää asiassa valitusluvan ja kumoaa hallinto-oikeuden päätöksen. Tuomiokapitulia ei tule velvoittaa korvaamaan A:n oikeudenkäyntikuluja.

Vaatimusten tueksi on esitetty muun ohella seuraavaa:

Kirkolla ei ole ollut tarvetta päivittää 1.3.2017 jälkeen kirkkolakia tai kirkkojärjestystä, eikä kirkolliskokouksella ole ollut tarvetta päivittää kirkollisen vihkimisen edellytyksiä. Kirkollisen vihkimisen edellytykset ovat avioliittolain muutoksen jälkeen pysyneet samoina. Ne eivät ole epäselvät tai sääntelemättömät toisin kuin hallinto-oikeuden päätöksessä on todettu.

Valituksenalaiseen hallinto-oikeuden päätökseen liittyy eriävä mielipide. Tuomiokapituli yhtyy tuohon eriävään mielipiteeseen ja siinä esitettyihin perusteluihin ja täydentää niitä lisäksi seuraavasti:

1. Kirkon avioliittokäsitys ja perustuslain 11 pyk. mukainen uskonnonvapaus

Kirkon demokraattisessa päätöksentekojärjestelmässä korkeinta päätösvaltaa käyttää kirkolliskokous, jolle kirkkolain 20 luvun 7 pyk. mukaan kuuluu kirkon oppia koskevien ratkaisujen tekeminen. Kirkon oppi perustuu kirkkolain 1 luvun 1 pyk. ja kirkkojärjestyksen 1 luvun 1 pyk. mainittuihin asiakirjoihin, joihin lukeutuvat muun muassa tunnustuskirjoihin kuuluvat Lutherin Katekismukset. Näidern pohjalta kirkolliskokous on sittemmin hyväksynytr päivitettyjä versioita kristinopista eli Katekismuksesta, joista viimeisin on hyväksytty vuonna 1999. Avioliitto on johdonmukaisesti määritelty miehen ja naisen väliseksi sekä uusimmassa että aikaisemmin hyväksytyissä kristinopeissa kuten myös tunnustuskirjoissa.

Tästä kirkon avioliittokäsityksestä nousevat kirkollista vihkimistä koskevat kirkkolain, kirkkojärjestyksen ja kirkkokäsikirjan määräykset, jotka kirkolliskokous on kolmen neljäsosan määräenemmistöllä hyväksynyt. Näitä määräyksiä ei voida tulkita irrallaan niiden pohjana olevasta kirkon opista ja sen mukaisesta avioliittokäsityksestä. Kirkon avioliittokäsityksen laajentaminen tai muuttaminen edellyttää kirkon demokraattisen päätöksentekojärjestelmän mukaista kirkolliskokouksen nimenomaista päätöstä. Nykytilan vahvistamiseksi ei sen sijaan tarvita erillistä päätöstä.

Tietoisena 1.3.2017 voimaan tulevasta avioliittolain muutoksesta kirkolliskokous päätti 5.11.2015 pyytää piispainkokoukselta selonteon seurakuntia ja papistoa varten "avioliitto-käsityksestä, kaikkien ihmisten luovuttamattomasta ihmisarvosta ja papin velvollisuuksista". Vuonna 2016 valmistuneessa piispainkokouksen selonteossa avioliittolain muutoksen johdosta piispainkokous otti saman kannan kuin kirkolliskokouksen perustevaliokunta aiemmin mietinnössään 4/2010: kirkon avioliittokäsitys on jatkossakin miehen ja naisen välinen. Selonteossa todetaan, että avioliittolain muutos ei muuta kirkon vihkimiskäytäntöjä eikä avioliitto-opetusta. Vihkimisestä määrätään kirkkojärjestyksessä ja kirkkokäsikirjassa, jossa avioliiton solmimista koskevat kaavat heijastavat kirkon avioliittokäsitystä.

Piispainkokouksen tehtäviin kuuluu kirkkolain 21 luvun 2pyk. 5 kohdan b alakohdan mukaan tarkempien määräysten antaminen kirkollisista toimituksista. Piispainkokouksen selonteko on valmistunut avioliittolain muutoksen vahvistamisen jälkeen, mutta ennen sen voimaantuloa selkeäksi ohjeeksi lain voimaantulon jälkeistä tilannetta silmällä pitäen.  Hallinto-oikeus ei ole virheellisesti antanut selonteolle painoarvoa siitä syystä, että se on valmistunut ennen lain voimaantuloa" (Esirukoilijoiden ystäväkirje, lemlandin Rukous- ja kurssikeskuksen yhteiskristillinen julkaisu, Syksy 2020, s. 2, 3).

Jatkan tekstiä huomenna - jHs.

Siunausta!

Ps. "...Mutta haureuden syntien välttämiseksi olkoon kullakin miehellä oma vaimonsa ja kullakin naisella oma miehensä. ..." (1.Kor. 7:2).



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti