20201005

5.10.2020.

LUOPUMUSTA SAARIJÄRVELLÄ - EIKÄ AINOASTAAN TÄÄLLÄ 2.

Luopumusta on aina ollut. Voimme lukea siitä Raamatun lehdiltä ja nähdä sen tapahtuneen historiassa. Kuitenkin Raamattu puhuu siitä, että kaikki vain pahenee loppua kohti mentäessä. Tällä hetkellä jo elämme sellaista aikaa, jossa tämä "luopumus-käyrä" on menossa yhä jyrkemmin alaspäin. Lopun aikoina - joita nyt elämme - tapahtuu suurta luopumusta Jumalan Sanasta ja sen mukaisista arvoista, uskovien ja uskonnollisten ihmisten, ekä yhteiskuntien ja kansojen keskuudessa. 

"Ja sentähden, että laittomuus pääsee valtaan, kylmenee useimpien rakkaus"

(Matt. 24:12).

Kristikunnan keskellä - elävien uskovienkin parissa - tapahtuu tätä "rakkauden kylmenemistä", joka johtaa luopumukseen. Kuitenkin:

"Mutta joka vahvana pysyy loppuun asti, se pelastuu"

(Matt. 24:13).

Tarvitsemme sitoutumista Jeesukseen ja Jumalan Sanaan. Jumalalla on varattu meille Pyhän Hengen voima kaikkina aikoina.

Mm. 2. Tessalonikalaiskirjeessä apostoli Paavali käsittelee lopunaikoja. Luemme sieltä:

"Älkää antako kenenkään vietellä itseänne millään tavalla. Sillä se päivä ei tule, ennenkuin luopumus ensin tapahtuu ja laittomuuden ihminen ilmestyy, kadotuksen lapsi, tuo vastustaja, joka korottaa itsensä yli kaiken, mitä jumalaksi ja jumaloitavaksi kutsutaan, niin että hän asettuu Jumalan temppeliin ja julistaa olevansa Jumala. Ettekö muista, että minä, kun vielä olin teidän tykönänne, sanoin tämän teille? Ja nyt te tiedätte, mikä pidättää, niin että hän vasta ajallansa ilmestyy. Sillä laittomuuden salaisuus on jo vaikuttamassa, jahka vain tulee tieltä poistetuksi se, joka nyt vielä pidättää, silloin ilmestyy tuo laiton, jonka Herra Jeesus on surmaava suunsa henkäyksellä ja tuhoava tulemuksensa ilmestyksellä, tuo, jonka tulemus tapahtuu saatanan vaikutuksesta valheen kaikella voimalla ja tunnusteoilla ja ihmeillä ja kaikilla vääryyden viettelyksillä niille, jotka joutuvat kadotukseen, sentähden ettreivät ottaneet vastaan rakkautta totuuteen. Ja sentähden Jumala lähettää heille väkevän eksytyksen, niin että he uskovat valheen, että kaikki tuomittaisiin, jotka eivät ole uskoneet totuutta, vaan mielistyneet vääryyteen"
(2. Tess. 2:3-12)

1. ja 2. jakeesta edellistä lukua näemme, että Paavali puhuu Tessalonikan uskoville Herran päivän tulosta. 3. jakeesta eteenpäin hän puhuu siitä, että Herran päivä ei tule ennenkuin luopumus ensin tapahtuu ja laittomuuden ihminen ilmestyy, kadotuksen lapsi, vastustaja. Katsomme hetken tekstiä, jota edellä olemme lainanneet:

Ennen Herran tulemusta ja uskovien kokoontumista Hänen luokseen - ja kaikkea sitä, mitä Herran päivään liittyy - tapahtuu suuri luopumus. Silloin ei välitetä Jumalasta, eikä Hänen olemassaolostaan. Jumalan Sana totuutena kielletään. Ihminen on kaiken keskipiste.
Tämän syvän luopumuksen keskellä ilmestyy "laittomuuden ihminen". Hänestä Raamattu käyttää myös nimitystä Antikristus (vastakristus, Kristuksen sijainen). Tässä ei hänestä ole mahdollisuutta puhua sen enempää, mutta hän on ihminen, jolle saatana antaa voimansa ja josta tulee tietyksi ajaksi maailman johtaja. Hän ilmestyy ennen kuin Jeesuksen toinen tulemus tapahtuu. Tämä henkilö on tietenkin olemassa ja kasvamassa ennenkuin hän ilmestyy. Antikristus on kaikessa täydellinen vastakohta sille, mitä Jeesus Kristus on. Hän on synnin ruumiillistuma. Hän kapinoi Jumalaa vastaan ja on "kadotuksen lapsi", ts. tuomittu kadotukseen, jonne hän joutuu.

"Laittomuuden ihminen", Antikristus, vaatii ihmiskunnan kunnioittamaan ja palvomaan itseään.

Antikristus ei ilmesty - ei voi ilmestyä - ennenkuin poistuu se, mikä vielä pidättää. Olen sillä kannalla, että pidättävä tekijä on Jumalan seurakunta, uskovat.

Kun tämä este poistuu, ilmestyy Antikristus.Antikristillinen henki on maailmassa vaikuttamassa koko ajan luopumusta, mutta huippuunsa se nousee silloin kun Antikristus henkilönä ilmestyy. 

Edellä luetuissa jakeissa näemme myös sen, että kun Kristus saapuu - tuhannen tuhansine pyhinensä, niinkuin saamme toisaalta lukea - on Hän surmaava suunsa henkäyksellä Antikristuksen. Muualla Raamatussa tämä tuodaan hiukan toisin sanoin esille. Kaikki pahuudern voimat kukistetaan aikanaan täydellisesti. Antikristuksen ihmeteot ovat lähtöisin saatanasta, joka on valheen isä.

Ihmiset, joilla olisi ollutmahdollisuus uskoa totuuteen ja elää totuudessa, uskovat valheen. Luopumus on totuuden hylkäämistä. Ihmiset, jotka uskovat valheen, joutuvat tuomittaviksi. Totuuden vastustaminen osoittaa, että he eivät perusta pelastumisesta, vaan jatkavat synnissä, joka on yhtä kuin Jumalan Sanan totuuden hylkäämistä. Kun ihminen kieltäytyy ottamasta vastaan rakkautta totuuteen, Jumala hylkää hänet väkevän eksytyksen valtaan. Eksytyksen lähettää Jumala (j. 11). Nämä ihmiset uskovat valheen. Eksytyksen viho viimeinen tarkoitus niiden kohdalla, jotka eivät ottaneet rakkautta totuuteen, on tuomio. 

Luopumus on vakava asia. Vääryyteen mielistyminen, totuuden uskomisen kustannuksella, johtaa ihmisen Jumalan toimeenpanemaantuomioon.

Jatkan huomenna - jHs.

Siunausta!

Jouko Kuusjärvi
Rajalantie 12. B.
43100 SAARIJÄRVI
Puh. 040-0206858
jouko.kuusjarvi@gmail.com
______________________________

Sunnuntain jälkeen tulee Maanantai - sitä elelemme tänään. 11.0 astetta lämmintä noustessani. Oli satanut. Harmaa, kostean näkölinen sää.

M-L kävi viemässä Emilian ja Danielin kouluun.

Aamupalaa ja kahvia.

Valmistelin asioita liittyen tulevaan Nuotioiltaan. Laitoin mm. pieniä puffeja pariin lehteen ja ilmoituksen yhteen.

Luin Luukkaan evankeliumia.

Tein vähän evästä ja laitoin kahvia termokseen. M-L vei minut rankapalstalle menevän tien-suuhun. Tihkutteli vettä. Kaikki oli märkää. Tykkään kyllä juuri sellaisesta harmaan kosteasta syyssäästä. Karsin ja kasasin hissukseen. Välillä join termoskahvia ja söin eväitä. Aurinko helähti jossain vaiheessa paistelemaan. Lehdet tippuilevat puista. M-L kävi hakemassa minut 17 maissa. Tarvitsi auton, kun haki Danielin ja Emilian koulusta.

Tultuani kotiin sain hyvää kasvissosekeittoa, johon "sipullettiin" sekaan paistettua pekonia.

Kävin saunan löylyissä.

Keittelin saunakahvit. M-L taisi käväistä ajelemassa pyörällä.

Tein kutsun nuotioiltaa varten. Laitan sen tämän jutun loppuun.

Seurasin uutisia maailmalta, kotimaasta ja Israelista.

Kirjoittelin alussa olevaa kirjoitusta.

xxxxxx

Jatkoksi ajatuksen aihetta meille nyky-uskoville:

"... Hengen voimalla voideltuna Johannes huusi: "Tehkää parannus!" Ja he tekivät. Parannus ei ole vain muutamia kuumia kyyneleitä katumuspenkissä. Se ei ole tunnetta tai tunnonvaivoja tai uudistumista.  Parannus on mielen muutos suhteessa Jumalaan, syntiin ja helvettiin!

Kaksi suurinta luonnonvoimaaovat tuli ja tuuli, ja nämä olivat yhdistyneet helluntaipäivänä. Aivan kuten tuuli ja tuli nuo siunatut "yläsalin" ihmiset olivat vastustamattomia. Silloin heidän tulensa sytytti lähetystulet, sammutti tulen raivon, sytytti marttyyritulet ja pani alulle herätyksen tulet! ...

... Pyhän Hengen tuli sekä tuhoaa, puhdistaa, lämmittää, vetää puoleensa, että antaa voimaa.

Jotkut kristityt eivät osaa sanoa, milloin he ovat pelastuneet. Mutta en ole vielä tavannut ihmistä, joka on kastettu Pyhällä Hengellä ja tulella, mutta joka ei olisi kyennyt kertomaan, milloin se tapahtui. Sellaiset Hengellä täyttyneet ihmiset ravistelevat kansakuntia Jumalan puoleen, kuten Wesley, joka oli syntynyt Hengestä, täyttynyt Hengellä ja vaelsi Hengessä.

Autoa ei saada liikkeelle ilman sytytystä - toisin sanoen tulta; samoin jotkut ihmiset eivät liikutu eivätkä liiku, koska heillä on kaikkea muuta paitsi tulta" (Leonard Ravenhill, Miksi herätys viipyy, Kristillinen Kirtja- ja Musiikkikustannus KKJMK OY 2010, s.103, 104).

Siunausta!

Ps. "Rakkaani, älä seuraa pahaa, vaan hyvää.Joka hyvin tekee, se on Jumalasta; joka pahoin tekee, se ei ole Jumalaa nähnyt" (3. Joh 1:11).









Ei kommentteja:

Lähetä kommentti