20191225

25.12.

Joulupäivään heräilimme. 0.7 astetta miinuksella silloin. Lunta oli tullut kerros yön aikana. Eilisen joulupuuron loput söimme sekahedelmäsopan kanssa ja joimme kahvia kinkkuleipien kanssa - ja olimme kiitollisia. Luin Jesajan kirjaa.

11:ksi suunnistimme Marja-Leenan kanssa Vapaakirkkoon, Vapaa- ja Helluntaiseurakunnan yhteiseen Joulukirkkoon. Matkan alkupäässä kävin viemässä yhden joulutervehdyksen - joululehden - naapuriin. Eiliten kuin löytyi muutama joululehti vielä kirjanmyyjältämme. Haimme Salmen mukaan kokoukseen. 
Kaarlo Hakasalo johti tilaisuuden ja myös puhui alussa. Hyvällä tyylillä johdettu ja hyvällä tavalla puhuttu. Hannu-Heikki Hyppönen saarnasi. Vangitsi kuuntelemaan. Musiikissa olivat Linda ja Vertti - enkä nyt tiijjä pitäiskö kirjoittaa kahhella, vai yhella e:llä. Hyvät musiikit. Sitten vain kotiin.

Ryyppäilimme kahvia.

Luin kirjaa.

Tulet takkaan.

Söimme jouluisia ruokia - ja kyllähän se lautanen täyttyi. Tänään oli myös lipeäkalaa - joka ei kaikille taida oikein maistua.

Terhi-Marja, Denis, Emilia ja Daniel käväisivät. Joimme kahvit. Huomenna lähtevät reissuun.

Lueskelin kirjaa.

Oleskelin "sarvi-stepperiä" 4 x 15 min = 60 min. n. 2 min. tauoilla. Hyvin syke nousi ja hiki "kaatui". Joutui ihan lattian kuivaamaan hiestä. Jos et ole paljon - tai et ollenkaan - antanut liikettä itsellesi, niin kokeileppa aloitella. Ota alussa rauhallisesti - ei vain paria päivää, vaan vähän pidempäänkin. Se on terveellinen aloitustapa ja auttaa siihenkin, ettet "leipäänny" asiaan niin nopeasti. Tietenkin on liikutettava itseään sellaisella tavalla, kuin se on kullekin mahdollista.

Seuraa jatkoa eiliseen. Voit katsoa otsikon ja jutun eilisestä ns. blogijutusta:

"Igor Knjazev Karjalan luterilaisen kirkon piispa

  Ensinnäkin sydämellisesti kiitän Vapaan venäjän Foorumin johtoa kutsusta ja mahdollisuudesta esittää täällä mielipiteeni tapahtumista todeten, että uskonnonvapaus aiheena Venäjällä on valitettavasti jossain poliittisen kentän reunoilla.
  Neuvostoliiton hajoamisen jälkeen lukeudun demokraattien ensimmäiseen sukupolveen.
  Tuolloin näytti siltä, että tärkeätä oli vapaa markkinatalous, finanssipolitiikan muodostaminen, jne, sillä markkinatalous on vapauden perustus. Kaikki muu pidettiin itsestään selvänä asiana.
  Edellinen kokemus osoitti, että yhteiskunnan huomion puuttuminen kysymyksissä jotka koskevat uskonnon ja omantunnon vapautta, jopa 10-15 vuoden aikavälillä vie yhteiskunnan katastrofaalisiin seurauksiin näillä alueilla.
  Liityin kirkkoon nuorena poikana vuonna 1977. Sain nähdä Neuvostoliiton aikaiset valtion ja kirkon keskinäiset suhteet.
  Hyvin muistan kuinka yllättäen koitti uskonnon vapaus vuonna 1988, jolloin juhlittiin Venäjän kristinuskon 1000-vuotisjuhla.
  Muistan myös nuo lyhyet 10-12 vapauden vuodet, jotka olivat 90-luvulla. Nyt kerään elämän kokemusta uskovien vainojen toisella kierroksella.
  Näin saatan vertailla Neuvostoliiton aikaista tilannetta nykyaikaan ja voin tehdä havaintoja tämän prosessin ongelmakohdista.
  Tulee huomioida, että kun verrataan poliittisia vapauksia, jotka olivat Boris Jeltsinin hallituskautena ja ensimmäisiin Vladimir Putinin hallitusvuosiin, uskonnonvapaus ei ollut samalla tasolla.
  1990-luvulla pienet protestanttiset ryhmät ja liikkeet kokivat syrjintää ennen kaikkea yhteiskunnan alemmilla kerroksilla, kunnallisilla ja alueellisilla, mutta myös liittovaltion tasolla.
  Uskonnonvapaus ei koskaan saavuttanut sitä samaa tasoa, joka oli poliittisella sektorilla, jopa 1990-luvun demokratian kukoistuksen aikana Venäjällä.
  Tämän päivän uskonnolliset vainot ovat hybridiluonteisia. Neuvostoliiton aikana kaikki oli yksinkertaisempaa.
  Sinut kutsuttiin tai vietiin kuulusteluihin ja sinulle suoraan päin kasvoja sanottiin, että olet yhteiskunnan hylkiö, takapajuinen ihminen, sinut pitää tuhota tai uudelleen kasvattaa jne.
  Se oli valtion politiikka, sen käytössä oli valtavan suuri ateistinen ja propagandan koneisto. Neuvostoliiton poliittinen järjestelmä perustui tähän.
  Tänään me näemme, että lainsäädännöllisellä tasolla, tietyissä virallisissa keskusteluissa mediassa, korostetaan uskonnollisuutta monipuolisuutta.
  Virallisesti ilmoitetaan että on olemassa uskonnonvapaus, mutta todellisuudessa huomaamme, että ollaan hyvin kaukana siitä.
  Näiden vainojen uusi vaihe alkoi Jerovajan lain voimaan astumisella, kun tehtiin korjauksia liittovaltion lakeihin noudattaen Jerovajan lainpaketin linjauksia. Laki otettiin käyttöön elokuussa 2016.
  Silloin käynnistyi uusi, järjestelmällinen, valtion systemaattinen uskovien vainoaminen.
  On huomioitava, että vallanpitäjillä on tuntuva etu poliittisen alan hallitsemisessa verrattuna uskonnolliseen yhteisöön.
  Tuolloin hallitus julkaisi valheellisen tiedotteen, jonka mukaan uusi laki kohdistetaan ainoastaan islamilaista radikalismia vastaan, eikä laki millään tavalla tule koskemaan protestanttisia kristillisiä yhteisöjä.
  Ilmoitettiin häikäilemättä: "Teidän ei tarvitse pelätä, sillä laki tulee toteutumaan Kaukasuksella antiterroristisessa toiminnassa.
  Älkää pelätkö, teitä se ei koske. Älkää protestoiko, kaikki on hyvin." Protestanttiset seurakunnat hyväksyivät tämän ilmoituksen, jonkajälkeen se on saanut kokea kovia.
  Kun taskastelemme tilastoja, me näemme, että laista on saanut kärsiä ennen kaikkea kristilliset protestanttiset uskontokunnat.
...............
  - On tärkeää huomioida vielä kerran sen toistan, että pienten kristillisten seurakuntien painostamista on ollut aikaisemmin myös.
  Esimerkiksi netistä löytyy reportaasin OMON:in (sisäministeriön erikoisjoukkojen) hyökkayksestä luterilaiseen kirkkoon Kalugassa. Se tapahtui vuonna 2010.
  Olin silloin siellä pitämässä jumalanpalvelusta. Silloin ei vielä ollut mitään tietoa Jarovajan lain tulosta.
  Kuitenkin tuo tapaus oli merkkinä siitä, mitä tuleman piti. Silloin kirkolle saapui muutamia autollisia miliisejä koirien kanssa.
  Kirkossa oli kaksi kerrosta. Ihmiset laskeutuivat ensimmäiseen kerrokseen, asettuivat miliisien eteen ja sanoivat, että eivät päästä koiria kirkkorakennuksen sisälle.
  Lopulta OMON:in joukot ja miliisit tunkeutuivat sisälle rynnäkkökivääreineen ja koirat jäivät ulkopuolelle.
  Silloin me yritimme kertoa mahdollisimman kuuluvasti tapahtuneesta, saada yhteiskunnan ja ihmisoikeusjärjestöjen huomioon tapahtumaan.
  Valitettavasti se tulkittiin satunnaisena paikallisena ylilyöntinä" (Itäraportti, Kristillisen medialähetystyön erikoislehti, Marraskuu 2019, IRR-TV ry, s. 11-12) (Jatkuu).

Muistetaan rukouksin Venäjän uskovia.

Siunausta!

Ps. "Jumala on Henki; jotka häntä rukoilevat, niiden tulee rukoilla hengessä ja totuudessa" (Joh. 4:24).

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti