20180919

18.9. Heräilimme Ounasjoen varressa. Ketomellan sillan poskessa. Aurinkoista. Yöllä ollut kylmää. Ruska hohteli. Söimme aamupalaa ja joimme kahvia. Luin Markuksen evankeliumia. M-L luki kohdan hartauskirjasta. Rukoilimme yhdessä. Puoliltapäivin lähdimme liikenteeseen. Peltovuoman ja Vuontisjärven kylien kautta. Molemmilla kylillä olen järjestänyt koti-ja telttakokouksia, Enontnkiöllä asuessamme. Jatkoimme Hettaan. Ruska väheni. Oli jo ruskeaa. Matkan aikana tuli video, jossa Milena toivotti mummille ja vaarille hyvää reissua. Hetassa menimme ensin Jyppyrän takapuolelle, p-paikalle, Paljasselän tietä. Kävelimme toista tuntia valaistua reittiä. Aurinko paistoi siniseltä taivaalta. 9 astetta lämmintä. M-L soitti Danielille, joka on yksin kotona kuumeessa. Käppäilyn jälkeen ajoimme Hetan keskustaan. M-L kävi kunnantalolta hakemassa Enontekiön levyn - Kurkelan Outi se kehoitti. Vaunun kanssa menin Rantakokon eteen, että näkkyykö tuttuja. Siin keittelimme vettä ja joimme nes-kahvia. Suoraan tien yli näkyi autossa Salmen Ulla. M-L soitti ja kutsui vaunuun kahville. Ulla tuli. Raatailun jälkeen menivät "sisarukset" kauppaan. Sitten vain kohti Leppäjärveä. Ulla ajoi edellä. Jo alkumatkasta hän oli pysähdyksissä tienlaidassa. Luulimme, että oli puhelimessa. Puhelu kertoi syyn - rengas oli puhjennut. Käännyimme takaisin. Rengasavain - samanlainen kuin meidänkin autossa - ei sopinut alumiinivanteiden rei'istä, että olisi voinut vääntää mutterit auki. Siien pysähtyi norjalainenkin nuoripari. Heillä oli avaimia, mutta mutterit olivat senverran tiukassa, että avaimet vain vääntyivät, mutta mutterit pysyivät kiinni. Odottelimme jotakuta kaveria, jonka mukamas piti tulla. Odotellessa M-L ja Ulla menivät keittämään vaunuun kahvia. Ei kuulunut odotettua, mutta Mäkisen Esko tuli, jolle Paavo oli aiemmin soittanut. Sellaiset oli avaimet Eskolla, että pyörä vaihtui. Joimme kahvit vaunussa - tosin Eskolla ei ollut aikaa. Sittempä matka jatkui Leppäjärvelle, josta haimme avaimen Ullan kotitaloon. Ajelimme Palojärvelle ja laitoimme "leppäkerttuvaunun" asemiin. Lämmintä 3-4 astetta. Laitoimme vaunun verkkovirtaan. Söimme iltapalaa ja joimme teetä. Saimme lämmittää jauheliha-muussi-kastikeannoksemme vaunun mikrossa - kiitos Veikon ja Irman. Aamulla tuli Denikseltä huomenen toivotukset varhaiset kuvat heidän työpaikaltaan - toisessa Timo on työntouhussa ja toisessa auringonnousua.M-L lähetti huomenet videonpätkällä, jonka kuvasi Ounasjoen kohinoista. Onnittelut Aarolle Tampereen lukioiden jalkapallomestaruudesta! Musta silmä oli tullut, mutta mitali oli hienonnäköinen. Siunausta!