20180909

9.9.

Tänä aamuna heräilimme Mäntyluodossa - siinä pienessä, yhden hirsimökin saaressa - Marja-Leena, Emilia, Daniel ja minä. Oli silloin 15 astetta lämmintä. Tuuleskeli kaakosta jonnii verran. Söimme aamupalaa ja joimme kahvia/mehua. M-L luki kohdan hartauskirjasta tälle päivälle. Rukoilimme yhdessä.

Kävimme Danielin ja Emilian kanssa järvellä - eteläpuolella olevan saaren eteläpuolella. Minä sousin ja pidin venettä paikoillaan tuulessa - emme käyttäneet riippakiveä - Daniel ja Emilia onkivat pohjaongella. Saivat ahvenia.

Kun tulimme pois järveltä,perkasi Daniel kalat. M-L paistelemassa lettuja. Niitä söimme kahvin ja mehun kanssa.

Katselimme vähän saarta ja Daniel koetti kiivetä yhdelle suurelle kivelle, mutta ei sillä erää onnistunut.

Söimme urakalla eilisiä kaloja - ja vielä muutakin

Daniel kiipesi lankun pätkää apuna käyttäen isolle kivelle. Poistulossa tarvitsi sitten vähän apuakin.

Valmistautumista saaresta poislähtöön.

Tavarat olivat veneessä 16 jälkeen. Lähdimme soutelemaan aikalailla myötäiseen, auringon paistaessa ja järven kimallellessa. Tuulta oli.Satulakivellä kävimme. Se on ratsastussatulan muotoinen kivi aika keskellä järveä. Nyt on vesi niin matalalla, että sen molemmat päät näkyvät. Veden ollessa korkeammalla se on salakavala kivi, johon voi veneilija kumauttaa. Menimme Selekäsuaren kuppeeseen - Selkäsaaren. Siinä Daniel, Emilia ja mummi vetelivät ahvenia pohjaongella. Mummi oli saada hauenvonkaleen veneeseen pohjaongella - samasta paikasta, josta Danielkin eiliten. Kuitenkin siima meni poikki. Pari muutakin kertaa oli hauki pinnassa pohjaongella - taisi olla Danielilla. Syvä paikka. Pitelin venettä paikoillaan airoilla tuulessa.

N. 18 maissa olimme venerannassamme. Tavarat autoon ja vene teloille. Daniel perkasi kalat rannassa. Niihin laitettiin vähän suolaa, kun sanoi, että kotona savustetaan ne.

Rannasta ajoimme Heimolle ja Arjalle. Heimo oli eiliten tullut sairaalasta. Joimme kahvit.

Pian lähdimme jatkamaan matkaa kotia kohti - huomenna kun on lapsilla koulupäivä. Hankasalmen kautta ajoimme.

Ennen 21 olimme perillä Emilian ja Danielin pihassa.

Saatuamme kotona tavaramme pois autosta, piti vielä vähän ottaa iltapalaa.

Kiitos Danielille ja Emilialle mukavasta reissusta! Ja tietenkin taivaan isälle varjeluksesta ja siunaksesta! Kivahan se oli lastenlasten kanssa olla kala- ja mökkireissussa.

Siunausta!

Ps. "...ja rukoukseni on, että sinun uskosi, se usko, joka on meille yhteinen, olisi väkevä kaiken hyvän tuntemisessa, mikä meillä Kristuksessa on" (Filemon 1:6).