20150706

5.7.

5.7. Aamulla oli täällä Mäntyluodossa pilvistä ja tuulista - +17 7.30.maissa. Söimme aamupalaa ja joimme kahvia - ja katselimme lähellä olevaa järveä kolmesta ikkunasta Ei muita ihmisiä - vain tämä yksi mökki tämän pienen saaren keskellä. Luin Jesajan kirjaa. M-L luki paikan hartauskirjasta. Rukoilimme yhdessä. 10 maissa astuimme "kirkkoveneeseen" kirkkomatkalle. Moottori lähti käyntiin. Edelleenkin tuuli aikalailla vastaan Pohisselän suunnalta. Kyllähän sitä moottorilla vastaiseenkin. Ryypyn nuppi jäi käteeni. Rannassa vaihdoin kirkkovaatteet. M-L jo mökillä. Aurinkokin paistoi venematkamme aikana. Menimme helluntaiseurakunnan rukoushuoneelle Ehtoolliskokoukseen. Jorma ja Helli Laulumaa olivat puhumassa, Enontekiöltä. Heimo - veljeni - Arja-vaimonsa kanssa oli myös. Tilaisuuden jälkeen menimme Teboilille syömään. Sinne tuli paljon muitakin kokouksessa olleita. Kärnän Lean tapasimme siellä myös. Kävimme onnittelemassa ärkettäin olleen 90 v pvn johdosta. TBltä ajoimme vanhainkodille äitiä tapaamaan. Oli nukkumassa kun menimme. Johdin juttelua, niin saattoi jutella. Myös Jeesuksen ristintyöstä. Rukoilimme ennenkuin lähdimme. Menimme käymään vielä Aunella - setäni Hannun leskellä. Juttelimme - ja rukoilimme ennen poislähtöä. Vaihdoin lenkkivaatteet päälle. Siitä Aunen pihasta lähdin "kävelynomaiselle" lenkille, museon ja  Teboilin ohi ja Rasaniementietä rantaan. 10 km, n. 7.36 min/km. M-L kävi kirkolla kaupassa ja jätskillä. Pysähtyi Asumalahden kohdalla kohdallani. Join autosta. Aurinkoista. Tuulista. N. +20. Moottori ei lähtenyt käyntiin - se ryyppy. Niimpä soutelin. Se tekee hyvää. Ja vielä laitamyötäinen. 17 jälkeen olimme Mäntyluodossa. Heti katsoin seen ryyppyjutun - siis venemoottorista. Sainkin sen paikalleen. Joimme kahvit. 19 maissa lähdin onkimaan saunarantaan. Pieniä särkiä ja ahvenia tuli. Veneellä menin tuohon läheisen saaren rantaan ja laskin riippakiven. Jokunen pieni sintti. Kokeilin moottoriä - hurahti/hörähti käyntiin. Laskin kalat takaisin omaan valtakuntaansa - ne kun olivat minulla vesiämpärissä. Aurinko paistoi - ja oli tullut tyven järvi. Laitoin saunan lämmite. Kiukaan tulen hehkussa paistoin halstarilla makkaroita. Niitä söimme - tulivat hyviä. 21.45.menin löylyihin. Oli taas oikein kaunis auringonlasku tuonne n. 3 km päässä olevan syntymäkotini suuntaan. Kaunis paikka ja kaunis järvi. 22.45.tulipallo painui metsän taa. Yksinäinen joutsen kaarsi lentäen saaren ohi. Missähän pari - viime kesänä oli. Rantasipi piti omaa peliään tuossa eteläpuolen kivellä. M-L sitä kuvasi videolle. Järven ylle laski hämärää. Mäntyluodon Marja ja äijänsä - kaksi jo elämänsä ehtoopuolella vahvasti olevaa - kallistuivat hetekoilleen. Hiljaista ja rauhallista. Järvi oli tyyni - pohjanpuoli paloi oranssinpunaisena peilautuen järven pinnasta. Siunausta!