20230405

5.4.2023.

Eilen oli edessämme lähetyskäsky, Matteuksen evankeliumin mukaan (Matt. 28:16-20) - evankeliumi on yksi ja sama kaikissa evankeliumeissa; se on tuotu kussakin evankeliumissa esiin erilaisin korostuksin kirjoittajasta ja Pyhän hengen johdatuksesta riippuen. Lähetyskäskyn antoi kuolleista ylösnoussut Jeesus, vuorella, Galileassa. Vuoren nimeä ei meille kerrota. 

KR 1938 sanoo: "Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen ja opettamalla heitä pitämään kaikki, mitä minä olen käskenyt teidän pitää. Ja katso, minä olen teidän kanssanne joka päivä maailman loppuun asti" (Matt. 28:19-20).

Toisista suomenkielisistä käännöksistä löytyy seuraavanlaisia versioita: 

VK (Agricola): "...Menkäät siis ja opettakaat kaikkea kansaa ja kastakaat heitä nimeen..."

AS (Aapeli Saarisalo): "...tehkää kaikista kansoista opetuslapsia ja kastakaa heidät..."

TK (Toivo Koilo): "...tehkää kaikkia kansoja opetuslapsiksi. Kastakaa heidät..."

KR 1992: "...tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni: kastakaa heitä..."

RK (Raamattu Kansalle 1999): "...tehkää kaikista kansoista minun opetuslapsiani: Kastakaa heidät..."

EU (Elävä uutinen, vapaa käännös): "...Menkää ja kutsukaa ihmisiä kaikista kansoista minun oppilaikseni. Kastakaa heidät..."

Ei ole yhdentekevää, kuinka Jeesuksen käsky ymmärretään ja tulkitaan. Sen voi suoralta kädeltä sanoa, että opetuslapsia Jeesukselle ei tehdä pelkästään kastamalla, jollaiseen johtopäätökseen voi tulla mm. minun käyttämästäni, KR 1938 käännöksestä: "...tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä..." (Matt. 28:19).

Kun ajattelemme esim. roomalaiskatolisia ristiretkiä, niin niissä harrastettiin pakkokasteita; tehtiin kristittyjä pakkokastamalla. Jos ei tähän suostunut, surmattiin.

Lähelle edellä kuvattua ajatusta tulee sylilasten kaste, jossa tehdään kristittyjä, seurakunnan jäseniä, kasteen kautta. Ajatuskulkuna on, että kastettua opetetaan sen jälkeen ajatellun kasteen sisällön omaksumiseen. Jumalan sanaa lukenut ihminen huomaa tässä monta poikkeamaa Raamatun opetuksesta. Ensinnäkin se, että Jeesus ei ole käskenyt kastaa ketään, joka ei voi - tai halua - omakohtaisesti päättää, haluaako uskoa Jeesukseen, sillä kaste tulee sen jälkeen, kun ihminen on  ensin uskonut henkilökohtaisesti Jeesukseen. Se, että jollekin asialle ja toimitukselle annetaan raamatullinen nimi, ei aina tarkoita sitä, että sillä olisi myös raamatullinen sisältö. Jos toimitaan ja opetetaan näin, vinoutuvat monet muutkin asiat.

Kaste kuuluu opetuslapseksi tekemiseen, mutta sen on oltava oikealla paikalla - sillä tulee olla oikea sisältö.

Kun tarkastelemme edellä lainattuja raamatunkäännöksiä, niin sydämeni yhtyy seuraaviin, Raamatun opetuksen mukaisiin, käännöksiin:

"...tehkää kaikista kansoista opetuslapsia ja kastakaa heidät..." (AS).

"...Tehkää kaikkia kansoja opetuslapsiksi. Kastakaa heidät..." (TK).

"...tehkää kaikista kansoista minun opetuslapsiani. Kastakaa heidät..." (RK).

"...Menkää ja kutsukaa ihmisiä kaikista kansoista minun oppilaikseni. Kastakaa heidät..." (Elävä uutinen).

Lopuksi totean yhteenvetona:

1. Menkää ja tehkää kaikista kansoista opetuslapsia...

Se tapahtuu evankeliumin julistamisen kautta; joka ottaa sen vastaan ja uskoo henkilökohtaisesti - sydämen uskolla - Jeesukseen, hänestä tulee opetuslapsi.

2. ja kastakaa heitä/heidät...

Jeesus käski kastaa opetuslapsia. Kaste kuuluu opetuslapseksi tekemiseen. Sitä ei voi kuitenkaan toteuttaa ilman uskoa Jeesukseen.

3. Tämän jälkeen heitä tulee opettaa pitämään kaikki, mitä Jeesus on käskenyt niiden pitää, joille lähetyskäsky annettiin.

Voimme soveltaa - tulkita - KR 1938 tekstin "oikein päin":

1. "Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, ...

(Se ei voi koskaan toteutua, mutta "kaikista kansoista minun opetuslapsiani", voi).

2. "kastamalla heitä..."

Väärä ajatus on, että kaikki kansat tehdään opetuslapsiksi kastamalla. Joudumme esittämään kysymyksen: "kastamalla heitä" - ketä? Vastaus on: Ei kansoja, vaan opetuslapsia.

3. "ja opettamalla heitä pitämään kaikki..."

Sydämen uskon Jeesukseen omaavia ja Isän ja Pojan ja Pyyhän Hengen nimeen kastettuja opetuslapsia opetetaan.

Niin kuin aikaisemminkin olen todennut, totean nytkin: Minulla on yhteys kaikkien Jeesukseen uskovien kanssa. Olen vain tullut Raamatun äärellä tähän tulokseen. Kaste ei ole asia, joka erottaa meidät toisista uskovista; se erottaa meidät maailmasta.

Jatkan - jHs.

______________________

"...Niinpä niin - mutta nyt olemme vasta matkalla, emme vielä perillä. Täydelliseen pelastukseen kuuluu myös se, mitä tapahtuu vasta huomenna. Ei meille ole luvattukaan paratiisia maan päälle. Me "vaellamme uskossa, emmekä näkemisessä", mutta silti on totta, että suorituksissaan epätäydellinen ihminen saa omistaa täyden pelastuksen uskossa Kristuksen tekoon" (Erkki Leminen, Armo kuuluu sulle juuri, s. 73, Karas-Sana 1984).

______________________

Keskiviikko. 3.1 astetta plussalla ylösnousussa. Aurinko paistoi. Sininen taivas.

Aamupalaa ja kahvia.

Rukousta. Luin Aamoksen kirjaa.

Kahvia.

Kävin 8.3 km kävely/rukouslenkillä Tarvaalan suunnassa. Ihka siniseltä taivaalta aurinko paisteli.

M-L kävi viemässä Emilian harjoittelupaikkaan.

Ruokaa ja kahvia.

Kirjoitin.

Tuli takkaan.

Kahvia.

Luin hetken kirjaa.

Iltapalaa.

Seurasimme uutisia - minä myös Israelista.

Kirjoitin.

Siunausta!

Ps. "Sillä kaikki ovat syntiä tehneet ja ovat Jumalan kirkkautta vailla ja saavat lahjaksi vanhurskauden hänen armostaan sen lunastuksen kautta, joka on Kristuksessa Jeesuksessa" (Room. 3:23, 24).

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti