20200215

15.2.

6 maissa 4.2 astetta pakkasella. Aamupalaa ja kahvia. Luin Jeremian kirjaa. Rukousta.

8:ksi ajelimme Marja-Leenan kanssa Höytiälle. Siellä jo odottelivat pihalla Milena ja Minja - pienet lapsenlapset - reppuineen meitä. Kävimme hakemassa heidät meille - mummille ja vaarille. Isä ja äiti kun lähtivät Rukousretriikkiin, Kiponniemeen. Olipa sieltä meille lähdössä kolmaskin vieras - Helmi. Helmi on mukava koira.

Aamupalaa söimme kun tulimme meille. Kahviakin isommat joivat.

Olihan sitä toisenlaista elämää taas meilläkin, kun on pieniä ihmisiä talossa - vuokratalossa. Eipä silti, kyllä sitä elämää on ihan muulloiniin. Se vain on toisenlaista. Hyvää sekin.

Ollessani hakemassa puita liiteristä, tuli Daniel kurkistamaan sinne. Oli tullut meille kävellen kun on pieniä serkkutyttöjä ns. hoidossa. Danielilta käy hyvin serkkujen kanssa oleminen ja hommaileminen. Laitoin takkaan tulen.

M-L valmisteli truokaa.

Terhi-tätsykin - Terhi-Marja - ja Emilia tulivat meille. Emiliakin tuli olemaan serkkujen kanssa. Hän on pienempien lasten kanssa sillä tavalla, että tiedä vaikka tulee alan ihminen.

Emilia, Daniel, Milena ja Minja olivat ulkohommissa jonkin aikaa.

Söimme.

Minja nukkui. Minäkin torkuin. Koetin myös kirjaa lukea. M-L oli viemässä Milenan ja Minjan Paavonrinteelle pulkkamäkeen. Daniel meni naapurin pojan kanssa sinne laskettelemaan.

Kävin 8.3 km kävely/"juoksuhissuttelulenkillä" Tarvaalan suunnassa. Satoi kosteaa lunta, joka narahteli tossun alla. Lunta oli aikamoinen kerros pyörätiellä. Sitä satoi koko ajan.

Palattuani kotiin, olivat mäenlaskijat, Milena ja Emilia tulleet meille. Terhi-marjakin oli. Danielkin tuli.

Seurasin "hiihon mualimancuppia".

Söimme iltapalaa Danielin - joka jäi meille yöksi - ja M-L:n kanssa. Milena meni mamman luo yöksi - hänkin - Pian äiti - kun asuaa Saarijärvellä. Minja on meillä yötä.

Kävin Danielin kanssa saunassa.

Sellaistahan se on ollut - suurinpiirtein - tämä vanhusten elämä tänään, lauantaina. Eihän sitä kovin pitkään jatku sellaista elämää, jossa lapsenlapset ovat tämän ikäisiä. Saa olla kiitollinen siitäkin. Eikä sitä taida - noin suurinpiirtein ajateltuna - niin hirveän pitkään olla tuota elämää muutenkaan jäljellä. Sitä kun minäkin jo ensi kuussa täytän 72 v. Eipä sitä tarvitse miettiäkkään. Jumalalla sekin asia on tiedossa. Voisipa vain elää Jumalan mielen mukaan Häntä palvellen ja Hänelle eläen. Sellainen elämä koituu siunaukseksi kauttamme myös toisille ihmisille. Huomisen murheita ei kannata kantaa tänään. Raamattu sanoo:

"Älkää siis murehtiko huomisesta päivästä, sillä huominen päivä pitää murheen itsestään. Riittää kullekin päivälle oma vaivansa"
(Matt. 6:34).

Jatkan lainausta Raportti-lehdestä. Lainaus alkoi toissa päivänä:

"Päivittelijät

Olen viime vuosien aikana jutellut monien uskovien kanssa kansamme tilasta ja Hengen sateiden puuttumisesta. Syiksi on etsitty harhaoppeja, jumalatonta hallitusta, vääränlaista kirkkopolitiikkaa, nuorisokulttuurin tuloa seurakuntiin ja amerikkalaisia virtauksia. En muista kuulleeni koskaan kenenkään sanoneen:

"Minä olen syyllinen! Herra on herättänyt minut ja näyttänyt, että Kristus-suhteeni ei ole sellainen kuin sen pitäisi olla. Herra on herättänyt minun henkeni näkemään oman temppelini rauniotilan. Se on painanut minut polvilleni. Olen viime aikoina vain kaivannut saada uuden kosketuksen henkeeni Herralta. Tahdon ahkeroida ja tehdä parannusta. Tahdon rakastaa syvemmin Häntä. Tahdon löytää Hänet uudestaan! Ja sen heräämisen seurauksena rakastan ja nautin vain olla Hänen lähellään. Mikään muu ei tänään riitä."

Ymmärrämme, että tästä on kyse. Herra tahtoo uudistaa minut. Ei vain seurakuntaa, vaan MINUT! Jumala armahtakoon sitä uskovaa, joka ei mielestään uudistusta tarvitse!"

(Timo Lindroos, lainaus on osa kirjoituksesta: Miksi taivas pidättää sateensa?. Raportti, 1/2020, One Way Mission, s. 43).

Siunausta!

Ps. "Minä tiedän sinun tekosi: sinä et ole kylmä etkä palava; oi, jospa olisit kylmä tai palava! Mutta nyt, koska sinä olet penseä, etkä ole palava etkä kylmä, olen minä oksentava sinut suustani ulos. Sillä sinä sanot: Minä olen rikas, minä olen rikastunut enkä mitään tarvitse; etkä tiedä, että juuri sinä olet viheliäinen jas kurja ja köyhä ja sokea ja alaston. Minä neuvon sinua ostamaan minulta kultaa, tulessa puhdistettua, että rikastuisit, ja valkeat vaatteet, että niihin pukeutuisit eikä alastomuutesi häpeä näkyisi, ja silmävoidetta  voidellaksesi silmäsi, että näkisit. Kaikkia niitä, joita minä pidän rakkaina, minä nuhtelen; ahkeroitse siis ja tee parannus" (Ilm. 3:15-19).


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti