20150503

3.5.

Heräiltyäni - ainakin noustuani - hetken ennen kuin Marja-Leena, valmistauduin puhumiseen, joka annettiin eilen illalla tehtäväkseni. Luin Psalmien kirjaa. Söimme aamupalaa ja joimme kahvia. M-L luki hartauskirjasta paikan. Rukoilimme yhdessä.

12:ksi ajelimme Leppäjärvelle Enontekiön helluntaiseurakunnan Ehtoolliskokoukseen, Kelotin Rantamajoille. Harmaa taivas. Poroja aikalailla tienvarsilla. Salmen Paavo johteli kokouksen. Laulumaan Jorma puhui alkupuheen. Tervon Mikko käytti henkilökohtaisen puheenvuoron, jonka jälkeen vanhimmisto siunasi hänet vanhimmiston jäseneksi.  Minä pidin ns. saarnan. Oli avointa puhua. Aluksi kerroin perhekuntamme kuulumisia - kaikki lapsemmekin kun ovat asuneet täällä. Toin myös terveisiä työstä, jota teen sukulaiskansojemme parissa. Vietimme ehtoollista. Rukousta. Lopuksi joimme synttärikahvit - Laulumaan Markun ja Maijun tyttö - Viivi - täytti 1 v. Reipas tyttö. Oli mukava tavata tuttuja ihmisiä.

Ajelimme "mökillemme". Otettuani vähän palasta, lähdin hiukan liikuttelemaan niveliäni - ts. hiihtelin 1 h 45 min. Närpistön, Ounasjärven kautta menin Jyppyrän puolelle. Pilvinen sää, mutta aurinko koetti kurkistella pilvien raosta. 

Hihtelyn jälkeen söimme lettuja kahvin kanssa - M-L oli luvannut niitä paistaa. Näin toteutti lupauksensa. Söin vasta sen jälkeen "pääruuan".

19 jälkeen lähdin jakelemaan "sydämelleni laskeutuneisiin" paikkoihin Jumalalla on sinulle asiaa-vihkosia, joita oli mukanani jonkin verran. Kävellen niitä vein. N. tunti siinä meni. Luntakin hiukan näytteli. 

Palailtuani "mökillemme" kantelin puita sisälle. Laitoin saunan lämmite. Kävin löylyissä. Katselimme Suomi-Tanska MM-jääkiekko-ottelua. Söimme iltapalaa.

"HALLINTA

Toinen Jumalan osuuteen kuuluva seikka on se, että Hän hallitsee viime kädessä kaikkia asioita, jotka maan päällä tapahtuvat. Jos ajattelemme Jumalan monia nimiä Raamatussa, on ilmiselvää, kuka kaikkea hallitsee: Kaikkivaltias, Luoja, Paimen, herrojen Herra ja kuningasten Kuningas.
"Sinun, Herra, on suuruus ja voima, kirkkaus ja valta, sillä sinun on kaikki, mitä on taivaassa ja maan päällä. Sinun on kuninkuus, sinä olet kaikkea muuta korkeammalla. Sinulta tulevat rikkaus ja kunnia, kaikkea sinä hallitset. Kaikki voima ja valta on lähtöisin sinulta, sinun vallassasi on tehdä suureksi ja väkeväksi kenet tahdot" (1. Aik. 29:11-12).
Psalmissa 135:6 sanotaan: "Kaiken, mitä Herra tahtoo, Hän tekee taivaassa ja maan päällä, merissä ja syvyyden vesissä."
Danielin kirjassa 4:31-32 kuningas Nebukadnessar puolestaanjulistaa: "Minä kiitin Korkeinta ja ylistin ja kunnioitin häntä, joka elää ikuisesti ... Tahtonsa mukaisesti hän tekee taivaan joukoille ja maan asukkaille, eikä ole ketään, joka voisi estää hänen työtään ja joka voisi sanoa hänelle: Mitä sinä teet?"
Herra pitelee ohjaksia jopa vaikeissa tilanteissa. "Paitsi minua ei ole yhtäkään: minä olen Herra, eikä toista ole, minä, joka teen valkeuden ja luon pimeyden, joka tuotan onnen ja luon onnettomuuden; minä, Herra, teen kaiken tämän" (Jes. 45:6-7). Jumalan lapsen on välttämätöntä ymmärtää, että hänen taivaallinen Isänsä saa järkyttävätkin tapahtumat kääntymään lopulta hänen omaksi hyväkseen. "Mutta me tiedämme, että kaikkiyhdessä vaikuttaa niiden parhaaksi, jotka Jumalaa rakastavat, niiden, jotka hänen aivoituksensa mukaan ovat kutsutut" (Room. 8:28). (Howard Dayton).

"Taivaan sini on pehmeämpi,
maan vihreys syvempi. 
Näen kaikki värit elävämmin
kuin ennen, ilman Kristusta.
Lintujen laulu on iloisempi,
kukkien kauneus heleämpi,
koska tiedän tämän:
Olen hänen, hän on minun"
(pastori Wade Robinson).

Siunausta!

Ps. "Minä pyyhin pois sinun rikkomuksesi niinkuin pilven ja sinun syntisi niinkuin sumun.Palaja minun tyköni, sillä minä lunastan sinut" (Jes. 44:22).

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti