20170222

22.2.

Kylmän puolella 10.1 astetta nousun aikaan. Marja-Leena kävi viemässä Emilian kouluun ja toi Danielin meille - kurkku hänellä kipeänä. Söimme aamupalaa ja joimme kahvia/hopeateetä. Luin Matteuksen evankeliumia. M-Lluki kohdan hartauskirjasta. Rukoilimme yhdessä keittiön pöydän ääressä.

Daniel sytytteli takkaan tulen.

M-L meni syöttelemään vanhuksia "uuteen paikkaan" - sinne, missä oli eilenkin. Olimme Danielin kanssa kotosalla

Söimme kolmisin M-L:n tultua kotiin kylältä.

Kävin hiihtelemässä Kusiaismäessä 14 km. Viitisen astetta pakkasta. Tuuli oli kylmää tietyissä kohdissa. Mukava sää olla ottelemassa happea.

Tänään aloin järjestelemään seuraavaa kyläiltaa.

18.30:ksi menimme M-L:n kanssa helluntairukoushuoneelle Jaana Pölläsen konserttiin. Hänen miehensä toimi säestäjänä. Parissa laulussa Jaana soitti itse koskettimia ja miehensä kitaraa. Intensiivinen hyvä tunnelma. Voimakas hengellinen anti. Jaana Pöllänen on evankelista.

Palattuamme kotiin söimme iltapalaa - uunissa paistettua lohta ja salaattia. Joimme teetä.

Seuraavaksi lainaan Olavi Eskolaa. Siihen mitä hän sanoo, on minunkin helppo yhtyä sydämestäni:

"Sinä vuonna, kun minä vielä sekoilin mielisairaalassa ja ryntäilin taksikuskiin kiinni, minulle tuntematonta miestä alettiin johdatella minua varten.

Tämä mies ei ollut pappi, vaikka oli sitä enemmän, kuin elämäni edellinen pappi. Hän oli pappi sanan täydessä, alkuperäisessä, myönteisessä merkityksessä.

Hän oli pappi ilman teologista koulutusta, ilman rituaalista pappisvihkimystä, pappi ilman lipereitä, pappi ilman papillista virallisuutta. Tämä pappi oli pappi jumalallisen kutsun perusteella. Pappi oli täynnä Jumalan voimaa.

Ne korvasivat puuttuvaa koulutusta. Ne korvasivat puuttuvan vihkimysrituaalin. Moninkertaisesti. Tällä tavalla valmistettu ja kutsuttu pappi olikin minulle sovelias, sillä minä synnin ja paholaisen riivaama nuorimies olin teologisen ja psykologisen viisauden ulottumattomissa. Lisäksi kaikkinainen inhimillinen virallisuus karkoitti minut takaisin omiin koloihini.

Minä tarvitsin - tietämättäni - pappia. Minun ongelmani kuului papilliselle sektorille ....

.... Todellisten, Jumalan valitsemien pappien liikkuja ja virkapaikkoja ei määrätä tuomiokapituleissa, eikä vaalisaarnojen perusteella pidetyissä äänestyksissä. Ei. Heidän palveluspaikkansa ja virkansa määrätään Jumalan taivaasta" (Olavi Eskola, Syöksykierre, Kokkolan Babtistiseurakunta 2012, s. 64-65).

Siunausta!

Ps. "Sitten vielä, veljeni, iloitkaaa Herrassa! Samoista asioista teille kirjoittaminen ei minua kyllästytä, ja teille se on turvaksi" (Fil. 3:1).

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti